مشخصات کلیدی
– سنسور ۲۰٫۱ مگاپیکسل یک اینچ نوع Exmor R BSI-CMOS
– لنز Carl Zeiss Vario-Sonnar T* فاصله کانونی معادل ۲۴-۷۰mm، دیافراگم F1.8-2.8
– منظرهیاب الکترونیکی جهنده با رزولوشن ۱٫۴۴M نقطه نوع SVGA OLED
– نمایشگر پشتی سه اینچ با رزولوشن ۱٫۲۳ M نقطه قابلیت چرخش ۱۸۰ درجه به بالا
– ویدئوی ۱۰۸۰/۶۰p تمام سنسور ۵۰Mbps XAVC S
– خروجی HDMI
– حلقه جلوی لنز قابل برنامهریزی
– فیلتر خاکستری خنثی سه گام
– Wi-Fi و NFC و برنامههای قابل دانلود
– ۳۲۰ عکس در هر شارژ (شرایط استاندارد CIPA)
همانطور که ذکر شد لنز RX100 III به میزان قابل توجهی سریعتر از مدل قبلی است بنابر این فاصله کانونی انتهای تله فتو بجای ۱۰۰mm در مدلهای I و II روی ۷۰ میلیمتری توقف می کند. چیزی که جالب است این است که سونی چگونه توانسته است تنها با اندکی افزایش در اندازهٔ لنز به چنین لنز سریعی دست یابد.
برای ایجاد امکان استفاده از چنین دیافراگم حداکثر بازی در بیشتر شرایط، سونی سه فیلتر خاکستری خنثی درون دوربین جا داده است. با این فیلترها میتوان در شرایطی که حداکثر سرعت شاتر ۱/۲۰۰۰s دوربین کافی نیست ، از دیافراگمهای باز استفاده کرد.
به غیر از لنز و منظرهیاب، قابلیتهای فیلمبرداری این دوربین نیز قابل توجه است. اولین مشخصه، ثبت فیلم با کل سطح سنسور است که امکان رزولوشن فیلم بالاتر نسبت به دوربینهای فشرده دیگر را فراهم کرده است. همچنین این دوربین از کدگذاری XAVC S پشتیبانی می کند که امکان فیلمبرداری ۱۰۸۰/۶۰p در ۵۰Mbps را فراهم کرده که نسبت به نسخه II دوربین با نرخ ۲۴ و ۲۸ Mbps افزایش قابل توجهی داشته است.
چیزی که در دو مدل قبل این دوربین چندان دلچسب نبود حس عکاسی بود. رابط کاربری، کنترلهای نامنظم، و خصوصا حلقه بدون صدای دور لنز که هیچ حسی از عملکرد را به کاربر منتقل نمیکرد. در حالی که اضافه شدن منظرهیاب الکترونیکی، عکاسی در فضای باز را دلپذیرتر کرده است، رابط کاربری چندان تغییری نکرده و همانند دوربینهای قبلی است.
به این تغییرات پردازنده جدید Bionz X و امکانات جدیدی که به همراه می آورد را نیز اضافه کنید. در این زمینه RX100 III نسبت به تغییرات بین دو مدل قبلی قدم بزرگتری به جلو برداشته است. این پردازنده سه تغییر اساسی در پردازش فایلهای JPEG دوربین ایجاد کرده است: شارپ سازی دقیقتر با تکنولوژی بازسازی جزئیات ‘Detail Reproduction Technology’، جبران خطای تفرق لنز با توجه به دیافراگم و کاهش نویز با توجه به محتویات عکس از جمله این بهبودها است. بالاتر از اینها، این پردازنده جدید دوازده عنوان عملکرد در منوها اضافه می کند که در دوربینها a7 وجود دارد و همچنین اخطار تصویری Zebra برای نور اضافی در عکس و یک سیستم قفل فوکوس پیچیده را برای سیستم فوکوس خودکار دوربین به ارمغان آورده است.
نهایتا آخرین نسخه رابط کاربری سونی امکان نصب نرم افزارهای مخصوص دوربین PlayMemories روی دوربین را فراهم کرده و امکاناتی مانند عکاسی متوالی در زمان را به دوربین اضافه میکند. همچنین نرم افزارهای کاربردی دیگری نیز آماده شده که بعضی از آنها رایگان هستند.
لنز جدید
قبلا گفتیم که لنز RX100 III بسیار فراتر از لنز دو مدل قبلی است. در این لنز حداکثر گشادگی لنز افزایش داده شده و دارای نقطه شروع وایدتری است. در ساخت این لنز سونی با افتخار اعلام کرده که تکنولوژی جدیدی را بکار برده است: ترکیب دو المان لنز آسپریکال. این نوآوری در واقع رمز ایجاد چنینی زاویهٔ بازی در لنزی به این کوچکی است. لنز قابلیت فوکوس در فاصله ۵ سانتیمتری در زاویه باز و در ۳۰ سانتیمتری در انتهای تله فتو را دارد.
دقیقا شبیه به “فاصله کانونی معادل”، دیافراگم معادل به این معنی است که با احتساب اندازه سنسور، این دوربین مشابه دوربینی با سایز سنسور متفاوت اما با همین دیافراگم عمل میکند. دیافراگم معادل بیان میکند که رفتار دو لنز از لحاظ عمق میدان نسبت به هم چگونه است. همچنین دیافراگم معادل نشان دهنده نوع عملکرد لنز در نور کم است، زیرا بیان می کند که چه مقدار نور روی سطح سنسور خواهیم داشت. به هر حال، تفاوتهای عملکرد سنسور به این معنی است که این عدد تنها به عنوان یک راهنما استفاده میشود، نه به عنوان یک مقیاس دقیق.
همانطور که در تصویر بالا دیده میشود، بین دوربینهای موجود در این رده و فاصله کانونیهای ۲۴ و ۲۸ میلیمتری تنها G1 X Mark II کانن دارای دیافراگم معادل بزرگتری است. RX100 II با فاصله کانونی شروع ۲۸mm در شروع از هر دو دوربین G1 X II و RX100 III سریعتر است. بعد از آن G1 X II در نمودار از بقیه جلوتر است. در ۷۰ میلیمتری دوربین RX100 III تقریبا به اندازه یک گام سریعتر از رقبا است.
البته بازه فاصله کانونی ۷۰-۲۴ میلیمتری مور علاقه همه نیست و با توجه به نمودار بالا دیده میشود که رقبا دارای بازه فاصله کانونی بهتری هستند، به خصوص که این دوربین به محدوده ۱۳۵-۸۰ میلیمتری که بهترین فاصله کانونی برای پرتره است نمیرسد. البته روی دوربینهای فول فریم بازه ۷۰-۲۴ میلیمتری برای دههها محدوده زوم استاندارد محسوب میشده و به عنوان یک محدوده فاصله کانونی همهکاره میتواند مورد نظر باشد.
نظرات کاربران