در عصر ارتباطی حال حاضر، استفاده مطلوب از شبکه های اجتماعی بسیار رشد داشته و تعداد کثیری از مردم جهان روی این شبکه ها ( که اکثر این شبکه وابستگی دولتی ندارند) فعال شده اند و از این شبکه ها استفاده می کنند.شبکه های اجتماعی مجازی، بهترین ابزاری است که می تواند شما را در دستیابی به اهداف حرفه ای یاری دهد. بسیاری از افراد هستند که در دنیای کسب و کار امروز در شبکه های اجتماعی مجازی به دنبال فرد متخصص یا خدمات خود هستند. ما به شما آموزش می دهیم تا چگونه پروفایل مشخصات اکانت خودتان در شبکه های اجتماعی مجازی را حرفه ای کنید تا به جذب افراد کمک کند و مورد توجه قرار بگیرید.در شبکه اجتماعی “فیسبوک” بیشتر افراد به دنبال دوست یابی و قرار ملاقات می باشند و بیشتر یک شبکه اجتماعی شخصی برای افراد است، اما ما به شما شبکه اجتماعی مجازی “LinkedIn” را معرفی می کنیم ! این شبکه اجتماعی، برای کسب و کار حرفه ای مناسب ترین شبکه اجتماعی مجازیست!
LinkedInخودش را بهترین نحو معرفی می کند : “LinkedIn بزرگترین شبکه ی تخصصی و کاری دنیا است که ۳۰ میلیون عضو در سراسر دنیا دارد که سرعت رشد بالایی دارد.” در ادامه اضافه می کند : “این شبکه به شما کمک می کند به اشتراک گذاشتن دانش , ایده ها و همچنین فرصت هایی ایجاد می کند برای برقراری ارتباط هایی با اعتماد.”شاید ما قبلا شبکه های این چنین را به صورت شبکه هایی مثل یاهو هات جابز – Yahoo! HotJobs – دیده باشیم ولی LinkedIn چه تفاوتی با این سیستم ها دارد؟ آیا این شبکه برای کسانی که در ایران زندگی می کنند ارزش دارد و به قولی کارآمد است؟
* یاهو هات جابز – Yahoo! HotJobs – و LinkedIn چه تفاوتی دارد؟
شاید یکی از عمده ترین تفاوت های این دو شبکه این باشد که یاهو هات جابز – Yahoo! HotJobs – یک شبکه کاریابی است ولی LinkedIn یک شبکه اجتماعی است بر تاکید ویژگی کار و تخصص , مثل شبکه هایی مثل فیس بوک – Facebook – که شما بر اساس دوستی و روابط فامیلی و شخصی یک شبکه اجتماعی تشکیل می داد در اینجا این روابط بر اساس کاری مثل همکار بودن , دوستان و همکاران در شغل های قبلی , روابط کاری و روابط دانشگاهی شما شکل می گیرد.این شبکه فقط به شما کمک نمی کند که خودتان را معرفی کنید و دنبال فرصت مناسب باشید بلکه می توانید در آنجا اطلاعات کسب کنید و سوال هایتان را مطرح کنید و راهنمایی دریافت کنید.هر چند بعضی از فعالیت ها در سطح بالاتر هزینه دارد.
* آیا این سیستم برای کسانی که در ایران زندگی می کنند کارآمد است؟
شاید برای جواب دادن این یک مسئله را اولا ذکر کنم که امیدوار نباشید که در اولین جست و جو اکثر شرکت های ایرانی را ببنید ولی این را بدانید که تعداد کثیری از ایرانی ها در آن عضو هستند , اکثر دانشگاههای سراسری و دانشگاه های آزاد در آن شناخته می شود.پس با روی آوردن بیشتر کاربران ایرانی نیز , شرکت های ایرانی نیز به این شبکه روی می آوردند.ثانیا دیدتان را وسعت ببخشید شما می توانید پروژه ایی را دریافت کنید و آن را به صورت راه دور انجام دهید.دنیا بسیار کوچک شده است و این ارتباطات هست که حرف اول را می زند.
چهار هدف اصلی LinkedIn چیست؟
شاید بتوان چهار هدف اصلی LinkedIn را:
۱٫ کنترل کردن هویت کاری و تخصصی شما :
به این صورت که شما می توانید همیشه یک رزومه آنلاین (که به صورت دقیق توانایی ها شما را در آن ذکر شده است.) داشته باشید که قابل جست و جو شدن و همین طور قابل پیدا شدن توسط موتور های جست و جو است.
۲٫ ایجاد شبکه و بر قراری ارتباط های گذشته :
شما می توانید هم دانشگاهی , همکاران فعلی و سابق خود را پیدا کنید و دوباره با آنها ارتباط برقرار کنید و در اینجا تاکید گشته که ارتباطات دنیا واقعی خود را وارد کنید.
۳٫ به اشتراک گذاشتن دانش و مهارت ها :
شما می توانید به راحتی سوال خود را در یک جامعه ی ۳۰ میلیونی مطرح کنید و به سرعت , دقیق , کامل و قابل اطمینان جواب آن را دست پیدا کنید و همچنین با جواب دادن سوال های دیگران و به نمایش گذاشتن مهارت ها و دانش خود , فرصت ها مناسبی را کسب کنید. و حتی اگر شما به عنوان یک کارآفرین نیاز به اطلاعات , تجربه داشته باشید می توانید از این منبع استفاده کنید.
۴٫ به وجود آوردن فرصت ها :
وقتی شما در این جامعه عضو می شوید , قابل دسترسی می شوید. در این شبکه افرادی هستند که به دنبال اشخاص مناسب می گردند و وقتی شما در این شبکه پیدا کردند , به شما پیشنهاد فرصت های بهتری می دهند.
شاید با این تعاریف که شد فقط نکات عمومی و کلی این شبکه بیان گشته باشد.ولی برای درک بهتر قابلیت های بهتر که کلیپ موجود در لینک زیر را ببنید که واقعا توضیح کاملی می دهد.
پایه کار شبکه اجتماعی “LinkedIn” بدین گونه است که کاربران را تشویق می کند تا یک پروفایل کاملا حرفه ای بسازند و از این پروفایل ساخته شده می توانند در سایت های دنیای مجازی به عنوان یک رزومه کاری استفاده نمایند!
حال به شما ده عدد از بهترین راهکار هایی که می شود در تقویت و بالاتر بردن کیفیت پروفایل “LinkedIn” شما به کاربرد را معرفی و آموزش می دهیم تا دید و نگاهی حرفه ای تر به پروفایل شما ببخشیم.
۱ – نوشتن دقیق جزییات و مشخصات پروفایل :
پروفایل “LinkedIn” ،کاملا مانند یک روزمه کاریست که در آن شما اطلاعات تحصیلی خود را برای نمایش به دیگران وارد می نمایید. همین طور اطلاعاتی از قبیل مهارت ها؛ تخصص های خود ؛ تجارب و سابقه کارتان ؛ شغل فعلی شما و یک عکس در جهت تکمیل پروفایل خود وارد می نمایید. (این اطلاعات را در قسمت مشخصات خود دنبال کنید و ویرایش نمایید {editing your profile} )
علاوه بر نکات بالا ، اضافه کردن یک هدلاین (تیتر) و یک خلاصه مشخصات کلی شما کمک زیادی به حرفه ای شدن پروفایل شما می کند.
نوشتن یک تیتر مناسب (هدلاین) ؛ پروفایل شما را کاملا حرفه ای نشان می دهد. در قسمت خلاصه ای از شرح حال شما ممکن است به نمایش عموم بیشتری درآید و افراد بیشتری آن را مشاهده کنند و البته این امکان هم هست که از نظر ها پنهان بماند. به طور کلی، قسمت شرح حال یا خلاصه می تواند کمک بزرگی به شما کند و به نوعی مکمل CV شما شود (your Curriculum Vitae) و به کارفرماها اجازه می دهد تا راحت تر روزمه شما را بازبینی کنند.
یک نکته بسیار مهم اهمیت استفاده از تگ ها و کلید واژه های کاربردی و کلیدیست که حتما باید در خلاصه شرح حال و هد لاین شما و به طور کل در مشخصات کاربری شما رعایت شود. تگ ها و کلیدواژه های شما می تواند از علایق شما تشکیل شود و یا از حرفه و تخصصتان نشات بگیرد و آن ها را شامل شود. تگ های کاربردی و کلید واژه ها به پروفایل “LinkedIn” شما کمک می کند تا در جستجو هایی که در سایت LinkedIn می شود و در دیگر موتور جستجوها ؛ پروفایل “LinkedIn” شما از بقیه پروفایل ها به اصطلاح بالاتر بیاید و در صفحات اولین قرار گیرد.
۲ – به طور موقت فعالیت خود را خاموش کنید :
اگر شما از آن دسته افرادی هستید که پروفایل “LinkedIn” خود را مدت طولانی است که راه اندازی کرده اید و آن را به LinkedIn افراد دیگر متصل کرده اید ( به خوراک های آن ها متصلید ) ؛ با به روز رسانی “دیوار” ( wall ) و قسمت اعلامیه ها شما هم بروز می شوید. از طرفی اگر شما برایتان اتفاق بیفتد که پروفایل “LinkedIn” خود را با اطلاعات و جزییات قدیمی بروز رسانی کنید ؛ مثلا شما از HR manager بیرون آمدید ولی سیستم و کانکشن های متصل به شما ، هنوز فکر میکندد که شما آن حرفه و شغل را دارید و از آن خارج نشده اید و حتی اینکه شما به تازگی آن شغل را پذیرفته اید !با خاموش کردن پخش فعالیت های خود (activity broadcast temporarily) شما به حالت سکوت یا سایلنت در می آیید و از این بعد با بروز رسانی پروفایل “LinkedIn” خود ؛ کسی خبر دار نخواهد شد.
برای انجام دادن این کار شما باید وارد “تنظیمات” (Settings) شوید ؛ سپس به قسمت ” Privacy Controls” رفته و در آنجا شما باید قادر به دیدن ” Turn on/off your activity broadcasts” باشید ؛ با کلیک روی آن پنجره ای باز می شود که به شما این امکان را می دهد که این آپشن را لغو کنید.پس از ذخیره کردن این تغییراتی که اعمال کردید ، دیگر، کاربران دیگر این توانایی را ندارند که تغییرات پروفایل شما را مشاهده کنند.
۳ – بازنگری دقیق و کامل مشخصات خود :
مانند تمام چیزهایی که در جهان حرفه ای با آن سروکار داریم ؛ به طور حتم شما هم نمی خواهید که پروفایل LinkedIn شما پر از غلط های گرامری و دستوری یا املایی باشد.این نکته را مد نظر داشته باشید که در قسمت شرح حال یا خلاصه ای از وضعیت شما ؛ حتما از کلمه ها و جملات تاثیر گذار استفاده نمایید و از هرگونه نوشته هایی که سبب گیج شدن خواننده می شود پرهیز کنید. بهترین کار تجسم است ! سعی کنید خود را جای فرد بیننده ( خواننده پروفایل شما ) بگذارید و بسنجید که فرد بازدید کننده از نوشته های شما چه چیزی را درک می کند.با این راهکار شما خود به خود یکبار پروفایلتان را نیز چک میکنید و اگر خطایی در آن باشد تصحیح می کنید.
۴ – URL پروفایل خود را سفارشی کنید :
به طور پیش فرض درURL پروفایل “LinkedIn” یکسری حروف الفبای تصادفی شکل می گیرد ؛ اما شما می توانید به راحتی URL خود را سفارشی کنید . ابتدا وارد تنظیمات (Settings) شوید و گزینه ” Edit Public Profile” را انتخاب کنید و در آخر هم ” Customize Your Public Profile URL” .
نام مورد نظر خود را که قصد دارید URL شما شود را انتخاب کنید. URL انتخابی شما می تواند ، اسم شما یا هر چیز دیگری که شما دوست دارید باشد.
مثال : linkedin.com/in/JackDoe
حتی شما می توانید در قدم های بعدی مطمئن شوید که URL شما به صفحه گوگل پلاستان یا صفحه فیسبوکتان نیز متصل است یا خیر.
۵ – انتخاب یک تصویر مناسب :
اگر شما قصد دارید در قسمت نمایه تصویری خود یک عکس بی محتوا یا عمومی یا حتی یک عکس از گربه خانگیتان را به جای تصویر خود در آن قسمت درج کنید باید به شما بگوییم که هرگز این کار را انجام ندهید! همانطور که می دانید قرار دادن تصویر نمایه جالب و فانتزی یا حتی دیوانه وار ! در صفحات گوگل پلاس و فیسبوک یک نوع تنوع و تفریح برای همه شده و خیلی هم جالب است و جلب توجه می کند اما هرگز این کار را در پروفایل “LinkedIn” خود انجام ندهید ! چرا که اینجا محلی برای حرفه ای ها و متخصصان است . شما باید از تصویر خود استفاده کنید تا مشتریان به سراغ شما بیایند. داشتن یک تصویر با رزولیشن و کیفیت بالا و مناسب ؛ داشتن جدید ترین عکس از خودتان بهترین راه برای دیده شدن پروفایل “LinkedIn” شماست.
۶ – استفاده از لوگوی LinkedIn در وب سایت شخصی :
LinkedIn چند لوگوی مختلف برای ورود کاربران به پروفایل ” LinkedIn” شما دارد که شما با قرار دادن آن در وب سایت خود می توانید به نشان دادن پروفابل ” LinkedIn ” خود به عامه مردم کمک کنید.
برای یافتن کد این لوگو ها وارد تنظیمات (Settings) شوید ؛ سپس روی لینک “Edit your public profile” کلیک کنید.سمت راستتان شما “” را مشاهده می کنید. حال بر روی “Create a profile badge” کلیک کنید. سپس شما وارد صفحه ای می شود که پر از طرح های متفاوت لوگو ” LinkedIn” است و می توانید یکی از آنها را با توجه به سلیقه خود انتخاب نمایید.
شما در این صفحه ؛ می توانید از کدهای HTMLبهره برده و این کدهارا داخل وبلاگ / وب سایت / انجمن ها ( فروم ها ) و کلیه صفحات وب که در اختیار دارید به کار ببرید. کاربران با کلیک بر روی این لوگو ها ؛ اتوماتیک وارد پروفایل شما در ” LinkedIn” می شوند.
۷ – در گروه های LinkedIn فعال تر باشید :
گروه هایی که در LinkedIn قرار گرفته اند ؛ برای به اشتراک گذاشتن و شرکت در یک محیط حرفه ای در یک صنعت خاص و یا منطقه مورد علاقه کاربران است. در این محیط بسیاری از گروه ها وجود دارد که از شاخص های آن می شود اشاره داشت به گروه هایی که برای جویندگان کار و حرفه هایی برای افراد فارغ التحصیل شده از دانشگاه ها و رشته هایی خاص برای افراد حرفه ای نام برد ؛ که مختص به یک جغرافیای خاص نیست ! بلکه مربوط به سرتاسر جهان است.
با فعالیت در این گروه ها فرصت شغلی بالاتری می توانید داشته باشید ؛ و زمینه های شغلی بیشتری پیش روی شماست .
۸ – شخصی سازی ایمیل های دریافت کننده در LinkedIn :
وقتی که در حال ایجاد برقراری ارتباط با فرد خاصی هستید ؛ حرفه ای ترین راه برقراری ارتباط شما با آن شخص فرستادن ایمیل است.در حال حاضر برای برقراری ارتباط ، فرستادن ایمیل یک راه استاندارد محسوب می شود ولی همیشه برای ایده های خوب و جدید زمان نمی ایستد ! و فرستادن یک ایمیل کافی نیست !
شما می توانید برای فرد گیرنده علاوه بر ایمیل ؛ درخواست جلسه و میتینگ داشته باشید.
۹ – اسفاده از اپلیکیشن شبکه اجتماعی LinkedIn :
شبکه اجتماعی LinkedIn ؛ اپلیکیشن هایی دارد که به شما این امکان را می دهد تا مشخصات پروفایل خود را با راه ها و روش های گوناگون بروز رسانی کنید.برای مثال ؛ اگر شما یک وبلاگ نویس حرفه ای هستید و همیشه مشغول نوشتنید( تمام وقت ) ؛ این امکان وجود دارد که شاید شما تمایل داشته باشید از برنامه وردپرس اطلاعات خود را منتقل گردانید به پروفایل شخصیتان.با این اپلیکیشن شبکه اجتماعی LinkedIn ، شما می توانید پست ها و ارسال های وبلاگتان را همگام با بروز رسانی مشخصات پروفایل LinkedIn خود پیش ببرید.
اگر شما یک تدوین گر قهار فیلم و ویدیو و به طور کل مولتی مدیا و رسانه هستید ؛ شاید علاقه داشته باشید تا ویدیوهای خود را برای عموم در پروفایل LinkedIn خود قرار دهید .برای این کار کافیست از اپلیکیشن های “SlideShare or Box.net” استفاده کرده که به راحتی امکان نمایش ویدیو در پروفایل را به شما می دهد.
نظرات کاربران