هنگامی که برای اولین بار از سرویس اجتماعی جدید گوگل رونمایی شد، بسیاری از تحلیلگران میگفتند این سرویس قرار است جای شبکههایی مانند فیسبوک و توییتر را اشغال کند.از دیگر سو کسانی هم بودند که با توجه به رشد بدون توقف فیسبوک وقوع این اتفاق را ناممکن میشمردند. اکنون به نظر میرسد پس از سالها تلاش، گوگل نتوانست آنچنان که باید در عرصه شبکههای اجتماعی موفق باشد. اما دلایل این اتفاق چه بودند؟ ادامه مطلب را بخوانید تا دید بهتری نسبت به این سرویس گوگل به دست آورید.
ماه گذشته شرکت گوگل اعلام کرد میخواهد استراتژی سرویس گوگلپلاس را تغییر دهید. این اقدام در وهله اول معطوف به این دیدگاه است که دیگر گوگلپلاس رقیبی اجتماعی برای فیسبوک نخواهد بود. در عوض، این شبکه اجتماعی به دو بخش مجزا، یعنی تصاویر و استریم تقسیمبندی میشود.این تصمیم گوگل جای شگفتی ندارد چه گوگلپلاس هرگز نتوانست مسیر شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر یا لینکدن را پیش بگیرد. امروزه این سرویس کاربران زیادی دارد چه با ورود به آن میتوان به جیمیل، گوگلدرایو و دیگر برنامههای این شرکت دسترسی داشت. اما این کاربران کمتر از جنبههای اجتماعی گوگلپلاس استفاده میکنند. در این چند ماه اخیر شایعات بر آن بودند که گوگل قصد دارد دیدگاهش را نسبت به سرویس پلاس دگرگون کند. اما چه اتفاقی افتاد که شبکهای که روزی قرار بود جای فیسبوک را بگیرد به این شرایط دچار شد. گوگلپلاس زمانی برای لری پیج، مهمترین پروژه محسوب میشد و او بهشخصه میخواست کل شرکت را برای بهبودش بسیج کند.
مشکل اصلی این سرویس این بود که خیلی میخواست به فیسبوک شبیه باشد. برخی در همان ابتدا به این توهم دچار شده بودند که فیسبوک بهدنبال این است که مختصصان این پروژه را به سمت خود جذب کند. به گفته کارکنان گوگل، متخصصان این پروژه در بخش جداگانهای کار میکردند تا از انتشار شایعات بیاساس درباره این محصول جلوگیری شود. آنها کافهتریای مخصوصی به اسم «ابر» ساخته بودند که دیگر افراد محوطه اجازه ورود به آن را نداشتند. به گفته یکی از کارکنان، «هالهای از ترس برای مدتی همهجا را اشغال کرده بود».
کارمند دیگر معتقد است این کافهتریا تنها یک اقدام امنیتی استاندارد محسوب میشد. در حقیقت در شرکت گوگل جاهای زیادی است که هر کسی اجازه حضور در آنجا را پیدا نمیکند. این فرد همچنین میگوید هیچ سخنی درباره احتمال جذب متخصصان از سوی فیسبوک نشنیده است.
این فقدان موفقیت دلایل بسیاری داشته است. در واقع، گوگلپلاس از همان ابتدا برای حل مشکلات کارکنان خود این شرکت ساخته شده بود و قرار نبود محصولی برای ارتباط بهتر میان کاربران عمومی باشد. با ورود به گوگلپلاس، به همه محصولات دیگر گوگل متصل میشوید که این نکته مفیدی است، اما این شبکه هیچگاه نتوانست تجربه کاربری اجتماعی مانند فیسبوک یا توییتر را به اعضایش بدهد. کاربران مجبور بودند درباره کسانی که میخواهند به حلقههایشان بپیوندند فکر کنند، در حالی که در شبکههای دیگر با یک کلیک میتوان فردی را به فهرست خود افزود.
نکته دیگری که در اینجا باید به آن اشاره کرد، این است که گوگل نتوانست با سرعت فیسبوک به عرصه موبایل رو بیاورد. در مقابل، فیسبوک به این نکته واقف بود که ورود به عرصه موبایل امری زمانبر است و از همین رو سریعتر کارش را آغاز کرد. این شرکت اکنون بیشتر درآمدش را از طریق موبایل و برنامههای مخصوص همراه کسب میکند. برعکس، گوگلپلاس بر تصاویر با رزولوشن بالا متمرکز بود که بیشتر مناسب دسکتاپ و کرومبوک هستند و زمان بارگذاری بالایی داشتند.
به گفته کسانی که در این پروژه فعالیت داشتهاند، گوگلپلاس یک محصول جنجالبرانگیز در شرکت بوده است. البته این نکته جدیدی نیست و برای شرکتی مانند گوگل طبیعی به نظر میرسد. در این مجموعه افراد زیاد و با سلیقههای مختلف فعالیت میکنند و بحث درباره پروژهها امری عادی است.
وقتی ویک گاندورتا (Vic Gundotra) بهعنوان رهبر گوگلپلاس (و کسی که نقش مهمی در شکلگیری آن داشت)، گوگل را در حدود یکسال پیش ترک کرد، کارکنان مجموعه دچار شگفتی شدند. به گفته کارمند اسبق گوگل، بعد از رفتن او در هیچ برنامهای موفقیت مشخصی وجود نداشت.
اگرچه سرویس گوگلپلاس نتوانست به یک شبکه اجتماعی انبوه تبدیل شود، اما این به معنای شکست کامل این سرویس نیست. در اصل گوگل پلتفرمی ساخت که کاربران از آن طریق بتوانند از تمامی سرویسها بهطور یکجا بهرهمند شوند، بدون اینکه برای هر یک نیاز به ورود حساب کاربری داشته باشند. این سرویس توانست به ابزاری مفید برای سازماندهی تصاویر آنلاین تبدیل شود. اما اکنون باید این واقعیت را پذیرفت که گوگلپلاس یک شبکه اجتماعی به معنای واقعی نیست و هیچگاه نتوانست چون فیسبوک و توییتر در این عرصه موفق شود و کاربران را به خود جذب کند.
نظرات کاربران