به عنوان بزرگترین موتور جستجو و یابنده لینک های اینترنتی، گوگل درخواست حذف لینک بسیاری از سوی مالکان اصلی محتوا دریافت می کند. درخواست حذف لینک یا محتوا از گوگل، از سوی اشخصای برای این موتور جستجو ارسال می شود که مالک نوعی از محتوا به شمار رفته و لینکی که گزارش اش را داده اند، محتوا را به شکل رایگان یا بدون قراردادی با صاحب اصلی، به دست کاربران می رساند و به کلامی ساده تر، حق کپی رایت را رعایت نمی کند.
حق ارسال چنین درخواستی، در زمانی که قانون DMCA (قانون کپی رایت هزاره دیجیتال) در سال ۱۹۹۸ در ایالات متحده به ثبت رسید، به صاحبان محتوا داده شد تا بتوانند از موتورهای جستجو درخواست کنند تا کاربران را به سوی دریافت رایگان محتوای اختصاصی آنها هدایت نکند.
مشکل اینجاست که صاحبان کپی رایت، اکنون به سراغ سوءاستفاده از این سیستم و اسپم کردن توسط آن روی آورده اند. این اشخاص حقیقی یا حقوقی، توسط ربات (bot) ها یا موتورهای جستجو، موارد مشابه با محتوای خود را یافته و به گوگل درخواست حذف آن از نتایج جستجو را ارسال می کنند.
در آخرین گزارش گوگل برای موارد یاد شده، آمده که این شرکت در ماه بیش از ۷۵ میلیون درخواست حذف لینک از نتایج جستجو دریافت می کند. این افزایش درخواست، به معنای واقعی کلمه نجومی است چرا که در سال ۲۰۱۱، تعداد درخواست های ماهانه به سختی به ۱۰۰ هزار عدد می رسید. گوگل می گوید در سال های ابتدایی هزاره سوم، ماهانه صرفا ۸ درخواست اینچنینی دریافت می کرد.
نظرات کاربران