گوگل تلاش زیادی میکند تا در رقابت سرویسهای ابری حضوری پررنگ داشته باشد. اگرچه این شرکت تاکنون رقابت را به شرکتهایی مانند مایکروسافت و آمازون باخته است، اما تلاش میکند تا با ارائهی سرویسهای مبتنی بر هوش مصنوعی، فاصلهی خود را با این دو غول نرمافزاری کمتر کند.
گوگل تا به امروز در رقابت سرویسهای ابری نتوانسته رقیبی جدی برای شرکتهای همچون مایکروسافت و آمازون باشد. اما این شرکت برای جذب کاربران تازه، برنامههایی جدی دارد. چندی پیش گوگل اعلام کرده بود که قصد دارد سرویسهای یادگیری ماشینی خود را به صورت سرویسهای ابری عرضه کند. به زودی دو API هوش مصنوعی از این شرکت به صورت عمومی و در حالت بتا عرضه خواهند شد.
یکی از این سرویسها، یک آنالیزور متن است که میتواند منظور کلی متون و مقالات را استخراج کند. از دیگر تواناییهای این سرویس، میتوان به توانایی درک احساسات و هدف نویسندهی یک متن نیز اشاره کرد. گوگل در توضیح کاربردهای این سرویس میگوید که این هوش مصنوعی میتواند به فعالان تجارت الکترونیک کمک کند تا احساسات کاربران را در زمان نوشتن نظر در مورد محصولات و یا تماسهای پشتیبانی درک کنند.
سرویس دیگر، یک تبدیلکنندهی صوت به متن است که توانایی تشخیص ۸۰ زبان را دارد و گفتار را به صورت لحظهای به متن تبدیل میکند. این تکنولوژی در دستیارهای صوتی استفاده میشود و حال، گوگل قصد دارد آن را در tap نیز عرضه کند. البته رقبای گوکل نیز در این زمینه فعال هستند. مایکروسافت و آمازون نیز سرویسهای یادگیری ماشینی را در سرویسهای ابری خود عرضه میکنند و در این زمینه نیز پیشتاز هستند.
برای مقایسهی رقابت در سرویسهای ابری، جالب است بدانید که درآمد آمازون از این سرویسها به ۱۰.۸ میلیارد دلار در سال جاری رسیده است. درآمد مایکروسافت در دورهی مشابه، ۱۰.۱ میلیارد بوده و گول تنها ۳.۹ میلیارد دلار از این بازار بدست آورده است.
گوگل در حال حاضر سرویسهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی خود مانند تشخیص تصاویر و تشخیص متون را به صورت رایگان و مدت محدود در اختیار کاربران قرار داده است و امیدوار است که این کاربران پس از استفاده از این سرویسها، برای خریداری آنها اقدام کنند.
نظرات کاربران