مدیر کل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت مدعی شد لوازم خانگی ایرانی به خارج از مرزهای کشور میرود، لیبل خارجی یا کرهای می خورد و دوباره به داخل کشور بر میگردد؛ مردم نیز به تصور کالای خارجی آن را خریداری میکنند.به گزارش شبکه اطلاعرسانی تولید و تجارت ایران، «محمد وصالی قمصری» در یک ارتباط رادیویی با بیان اینکه پیش از تحریمها، ۷۰ درصد بازار لوازم خانگی در اختیار برندهای کرهای بود، گفت:
«از سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ با حمایتهایی که از صنعت لوازم خانگی شد، تولید ۸٫۵ میلیون دستگاه در سال به ۱۵٫۵ میلیون دستگاه رسید که به این ترتیب ۸۰ درصد افزایش تولید داشتیم. اشتغال این صنعت ۳۰۰ هزار نفر، گردش مالی آن ۶ میلیارد دلار و واحدهای فعال ما حدود ۵۰۰ واحد است که البته تا ۸۰۰ واحد تولیدی، ظرفیت خالی داریم.»
او در ادامه به کیفیت محصولات لوازم خانگی تولیدی اشاره کرد و افزود: «از ۱۰۰ درصد واحدهای تولیدی، کیفیت ۵۰ تا ۶۰ درصد واحدهای تولیدی خوب است و حتی صادرات معکوس میشود. مردم بدانند محصول ایرانی به خارج از مرزهای اطراف میرود، لیبل خارجی یا کرهای میخورد و دوباره به داخل کشور برمیگردد و مردم به تصور کالای خارجی آن را خریداری میکنند.»
وصالی با اشاره به افزایش ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصدی برخی از محصولات از جمله یخچال ساید و دو قلو، اظهار داشت مواد اولیه واحدهای تولیدی کشور در این دو سال با توجه به تغییرات نرخ ارز، میانگین حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است:
«به عنوان نمونه قیمت جهانی ماژول تلویزیون ۳۰ درصد، کمپرسور یخچال۲۰ درصد و ورقهای رنگی، پیش رنگ، ورق سرد مورد استفاده در بدنه اجاق گاز و لباسشویی، از سال ۹۷ به صورت میانگین حدود ۶۰ درصد افزایش قیمت داشتهاند.»
به گفته مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت از ابتدای شهریور ماه، نظارتهای هوشمند و هدفمند صورت گرفته است: «پایه سامانه جامع تجارت را فعال کردیم تا واحدهای تولیدی، در آن جا فاکتور خود را بر مبنای ساختار تشکیل دهنده هر محصول ارائه دهند. بر مبنای ساختار تشکیل دهنده هر محصول برای هر برندی، از ابتدای آذر ماه کارگروههای رصد بازار وزارتخانه تشکیل شده و تک تک برندها رصد میشوند.»
مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت در پاسخ به این پرسش که آیا مردم میتوانند انتظار داشته باشند قیمتها باثبات باشد یا حتی کاهش پیدا کند، اظهار داشت مردم بایستی این انتظار را از آنها داشته باشند: «با پیگیریهای مجموعه ما حدود ۵ برند بلافاصله کاهش قیمت دادند.»
وصالی همچنین درباره اینکه آیا این واحدهای تولیدی بابت افزایش قیمتی که داشتند مورد بازخواست قرار نخواهند گرفت، گفت:
«سامانه هوشمند ثبت سفارش ما، ارتباط مستقیمی با رضایت مشتری و اتفاقاتی که افتاده است، دارد. قطعا در تامین مواد اولیه، تامین ارز و ثبت سفارشها، آنها تاثیرگذار خواهد بود ضمن آنکه تخلفات واحدهای تولیدی از طریق سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده و تعزیرات نیز پیگیری میشود.»
او با اعلام اینکه برندهای متخلف به مسیر همکاری برگشتند، گفت: «برندهایی که با ما همکاری نکردند شاید دو تا سه برند، بیشتر نباشند که البته محصول کالای منتخب( یخچال، ماشین لباسشویی، تلویزیون و اجاق گاز) ما هم نیستند.»
گفتنی است از ابتدای آبان ماه امسال، ممنوعیت واردات لوازم خانگی کرهای به کشور ابلاغ شد؛ موضوعی که به گفته برخی مسئولان، موجب افزایش قیمت لوازم خانگی و حتی بازههای طولانی تحویل آنها شده است.
نظرات کاربران