یک جت مسافرتی هواپیمایی آسیا ایرلاین که حامل ۱۶۲ مسافر به مقصد سنگاپور بوده، در نزدیکی سواحل Borneo اندکی پس از ترک اندونزی از رادار محو شده و جستجو برای یافتن آن، پس از توقف شبانه، دوباره از سر گرفته شده است. اندکی پیش از قطع ارتباط این جت با برج کنترل ترافیک هوایی، خدمه پرواز درخواست تغییر مسیر از نقشه مشخص خود را به علت وجود هوای نامناسب داده بودند.
پرواز QZ8501 در ساعت ۵:۳۵ صبح به وقت محلی از فرودگاه Surabaya-Juanda از زمین برخواست و قرار بود سه ساعت بعد در سنگاپور به زمین بنشیند. این هواپیما ۳۲۹ درجه به سمت غرب و روی دریای جاوا حرکت خود را شروع کرده و در ساعت ۵:۵۴ دقیقه به ارتفاع برنامه ریزی شده ی خود رسیده. خدمه پرواز دو تغییر مسیر کوچک داشته و در ساعت ۶:۱۲ دقیقه با هواپیمای جاکارتا ارتباط برقرار کرده و عنوان نموده به دلیل جلوگیری از برخورد با توده ی ابرها، به سمت غرب متمایل می شوند و ارتقاعشان را نیز از ۳۲۰۰۰ پا به ۳۸۰۰۰ پا بالا می برند. بر اساس گزارشات، این هواپیما دقایقی بعد از رادارها ناپدید شد.
به نقل از CNN وزیر راه اندونزی آقای Djoko Murdjatmojo گفت: “این هواپیما در ساعت ۶:۱۷ دقیقه به وقت محلی ارتباط خود را با ما از دست داده است، این ایرباس A320-200 از ساعت ۶:۱۸ دقیقه از دید رادارهای ما خارج شده و برج مراقبت پرواز، وجود فیزیکی هواپیما را تا ساعت ۷:۵۵ دقیقه صبح اعلام میکند.”
اگر چه هواپیما در شرایط جوی نامناسب طوفانی و ابری این پرواز را انجام داده و طبق گزارشات نیویورک تایمز در این مسیر صاعقه هایی نیز وجود داشته، ولی این شرایط جوی، وضعیتی نبودند که یک هواپیمای مدرن قابلیت تحمل آنها را نداشته باشد. کرویدور پروازی در آن مقطع زمانی بسیار شلوغ بوده و شش هواپیمای دیگر نیز در آن حوالی بودند که مرکز کنترل، تنها ارتباط خود را با پرواز QZ8501 از دست داد.
مقامات، تا پایان روز یکشنبه هیچ سیگنالی از این پرواز مبنی بر رخ دادن حادثه دریافت نکرده اند اما بر اساس گزارش تایمز، در یک کنفرانس خبری در جاکارتا، آقای Murjatmodjo به خبرنگاران گفت: “هنوز برای هر حدس و گمانی زود است.”
چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟
هواپیما در حال پرواز بر روی یک کانال حمل و نقل کشتیرانی و همچنین آب های کم عمق بود. یک ساعت پس از محو این هواپیما از رادارها، سنگاپور پیشنهاد کمک هوایی و دریایی خود را به دولت اندونزی و سازمان نجات داد و جستجو از طریق هوایی و دریایی از طرف حداقل سه کشور در شعاع ۱۰۰ مایلی دریای جاوا در نزدیکی Belitung (جزیره ای بین Borneo و Sumatra) انجام گرفت.
این ناوگان شامل سه کشتی جنگی و پنج هواپیما از طرف دولت اندونزی، سه قایق و سه هواپیما از طرف دولت مالزی، و یک هواپیمای C-130 از طرف دولت سنگاپور بود. تایمز گزارش میدهد که استرالیا نیز پیشنهاد کمک با ناوگان دریایی و هوایی خود را داده تا به تیم جستجو ملحق شود. سنگاپور همچنین داوطلب شده تا دو تیم از متخصصان خود را در اختیار مقامات اندونزی قرار دهد.
مقامات با توجه به نیافتن هیچ گونه نشانه ای از هواپیمای مذکور، جستجو را با آغاز شب متوقف کردند که این جستجو از دوشنبه صبح از سر گرفته شده است. CNN گزارش می دهد که کشتی ها با چراغ های روشن در منطقه باقی خواهند ماند و به ساحل برنخواهند گشت، آخرین محلی که هواپیما بر روی رادار دیده شده، روی یک مسیر باریک حمل و نقل دریایی در دریای جاوا بوده است که اگر هواپیما واقعا در این محل سقوط کرده باشد، یافتن آن باید بسیار آسان باشد. Peter Goelz به CNN گفت: “نباید فراموش کنیم که اقیانوس بسیار بزرگ است.”
چه اتفاقی رخ خواهد داد؟
از ۱۶۲نفر مسافر پرواز QZ8501، تعداد ۱۵۵ نفر اندونزیایی، سه نفر از کره جنوبی، یک برتانیایی، یک فرانسوی، یک مالزیایی و یک نفر سنگاپوری هستند. ۱۷ کودک (شامل یک نوزاد) در بین مسافران هستند. خدمه پرواز این هواپیما نیز هفت نفر بودند.
AirAsia که لوگوی خود را در وبسایتش و سایر اکانت های شبکه های اجتماعیش از رنگ قرمز به خاکستری تبدیل کرده، یک خط ارتباطی ویژه برای خانواده و دوستان افرادی که در این پرواز بوده اند تدارک دیده و همچنین در فرودگاه Changi سنگاپور، قسمتی را برای گردهمایی اقوام این افراد فراهم آورده است. مقامات سنگاپوری برای این افراد مشاورینی را نیز در نظر گرفته اند، لازم به ذکر است که دولت سنگاپور در صدد فراهم نمودن محل اقامت برای افرادی که در فرودگاه گرده آمده اند بوده و امکان مسافرت اقوام افرادی که در پرواز بوده اند را نیز از سنگاپور به اندونزی فراهم می آورند. در این حین در فرودگاه Surabaya اقوام گریان مسافرین، در انتظار شنیدن هر خبری از آن ها هستند. طبق گفته ی CNN اسنادی تهیه شده که نام مسافرین و شماره صندلی آنان را توضیح می دهد، ولی همچنان از سرنوشتشان هیچ سخنی در میان نیست.
مدیر اجرایی AirAsia آقای Tony Fernandes در توئیتر نوشت: “از تمام دعاهایتان متشکریم. ما باید قوی بمانیم.”
به شکل عادی، این جستجو از طرف اندونزی هدایت خواهد شد، جایی که هواپیما متعلق به آن هست. میتوان از سازمان ملی ایمنی هوایی ایالات متحده آمریکا برای همکاری دعوت کرد، از آنجایی که یک مسافر فرانسوی از سرنشینان این پرواز بوده است احتمال همکاری سازمان تحقیقات سوانح هوایی فرانسه نیز می رود.
یافتن هر دو جعبه سیاه متعلق به این هواپیما و یافتن سرنخی که واقعا چه اتفاقی افتاده است بسیار مشکل خواهد بود. ضبط کننده ی دیتای هواپیما و ضبط کننده صوتی اتاقک هواپیما اطلاعات بسیاری را در خصوص اتفاقاتی که برای هواپیما رخ داده اند، را در بر خواهند داشت و مشخص خواهند کرد در دو ساعت پایانی، در اتاقک خلبان چه گذشته است.
AirAsia یک ایرلاین هوایی اقتصادی و کم هزینه است که مقر اصلی آن در مالزی قرار دارد. ایرلاینی که به قول آقای Richard Quest، تحلیلگر هوایی CNN، امتیاز بسیار خوبی را از لحاظ امنیت کسب می کند.
Fernandes به نقل از منبع خبری دیگری میگوید خلبان این پرواز دست کم هفت هزار ساعت پرواز را با همکاری این ایرلاین در کارنامه خود داشته و در مجموع ۲۰۰۰۰ ساعت پرواز را راهبری کرده است. به نقل از CNN، ایرباس هم در بیانیه ای کارکرد این هواپیما را در مجموع چیزی حدود ۲۳۰۰۰ ساعت در ۱۳۶۰۰ پرواز دانسته است.
ناپدید شدن پرواز QZ8501 عمق فاجعه ای را که در سال اخیر برای صنعت هوایی آسیا رخ داده است را تشدید می کند. پرواز MH370 از خطوط هواپیمایی مالزی به مقصد پکن، از کوالالام پور در هشتم مارس با ۲۳۹ نفر مسافر و خدمه از دیدگان محو شد و هنوز هیچ اثری از آن نیست. در ۱۷ جولای نیز، پرواز MH17 متعلق به خطوط هوایمایی مالزی بر فراز اوکراین به آتش بسته شد و منجر به کشته شدن ۲۸۹ نفر سرنشین و خدمه ی آن گشت.
نظرات کاربران