۰

معاون سازمان فناوری اطلاعات: بعد از فیلترینگ ۱۴۰۱، فقط ۲۰۰ کسب‌وکار تسهیلات خواستند

بازدید 906

رئیس سازمان فناوری اطلاعات: مجموع تمام تراکنش‌های مرکز ملی تبادل اطلاعات از حدود ۲۸۶ میلیون در مرداد ۱۴۰۰ به بیش از ۹ میلیارد تراکنش رسیده است.رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: «مجموع تمام تراکنش‌های مرکز ملی تبادل اطلاعات از حدود ۲۸۶ میلیون در مرداد ۱۴۰۰ به بیش از ۹ میلیارد تراکنش رسیده است.» او این آمار را در نشستی خبری در الکامپ ۲۷ مطرح کرد. در این نشست همچنین معاون او درباره میزان حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده پس از موج فیلترینگ ۱۴۰۱ گفت: «منابع تسهیلاتی که به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده وعده داده شده بود، دیر تأمین شد و در نهایت ۲۰۰ کسب‌وکار از ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کردند.»

محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران و معاون وزیر ارتباطات در نشستی خبری که در دومین روز نمایشگاه بین‌المللی الکامپ ۲۷ برگزار شد از انتشار گزارش هزار روزه عملکرد سازمان متبوع خود طی دو هفته آینده خبر داد و در تشریح این اقدامات گفت:در ابتدای دولت راه‌اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را در سازمان فناوری اطلاعات دنبال کردیم. همچنین با توجه به تصویب سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات که ۳۸ تکلیف را بر عهده سازمان فناوری اطلاعات گذاشته بود، ارتقای زیرساخت‌های مورد نیاز برای خدمات دولت هوشمند از مهمترین اقداماتی بود که بر آن تمرکز کردیم. تقویت نظام تنظیم‌گری رویکرد دیگر ما بود. در کنار این موارد، توانمندسازی کسب‌وکارهای دیجیتال و توسعه سکوهای بومی، ارتقای سطح امنیت فضای مجازی و اندازه‌گیری میزان ارتقای دولت هوشمند و سنجش مستمر آن از تکالیفی بود که در اساسنامه سازمان به‌صورت شفاف آمده و ما در ابتدای دولت باید به‌عنوان ماموریت سازمان انجام می‌دادیم.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به فعالیت چهار معاونت سازمان فناوری اطلاعات در کنار بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان بازورهای اجرایی این سازمان، درباره شکل‌گیری پنجره ملی خدمات دولت هوشمند توضیح داد: «در گذشته در حوزه دولت الکترونیک، پنجره‌های هوشمند جزیره‌ای به‌صورت ناقص و ارزیابی‌نشده در دستگاه‌های مختلف شکل گرفته بود و سعی کردیم در پنجره ملی آن را یکپارچه کنیم. در این مورد، از تجارت الکترونیک الهام گرفته شد تا دولت با فراهم کردن سرویس‌هایی بتواند بخش خصوصی را برای ارائه خدمت توانمند کند و در نقش تنظیم‌گر عمل کند.»

او مدیریت احراز هویت کاربران در سطوح مختلف، امضای دیجیتال، اعتبارسنجی، قراردادساز و بررسی سوابق خودرو و استعلام بیمه در حوزه‌های مختلف را از نمونه خدماتی معرفی کرد که زیرساخت‌های آن در دولت الکترونیک فراهم شد تا «مجموعه داده‌هایی که نزد دولت است با فراهم آمدن یک سرویس پایه به‌طور امن در اختیار کسب‌وکارها قرار بگیرد» و «بخش خصوصی برای خدمات‌رسانی به مردم توانمند شود».

در مرداد ۱۴۰۰ مجموع تراکنش‌های مرکز ملی تبادل اطلاعات حدود ۲۸۶ میلیون تراکنش بود و امروز پس از هزار روز خدمت، این رقم به بیش از ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون رسیده است. این میزان رشد یعنی بخش خصوصی توانسته از امکانات و داده‌های دولت با رعایت حریم خصوصی و امنیت، دسترسی داشته باشد و برای ارائه سرویس استفاده کند.

– محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران

منابع دیر تأمین شد، فقط ۲۰۰ کسب‌وکار کمک خواستند

در بخش دیگر این نشست حامد منکرسی، معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات در پاسخ به «زومیت» درباره آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکارها و پلتفرم‌های داخلی که پس از موج فیلترینگ سال ۱۴۰۱ و میزان اجرا و دستاوردهای این‌ آیین‌نامه گفت:در اجرای آیین‌نامه حمایت از سکوها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال فقط وزارت ارتباطات نقش ندارد بلکه ۱۱ دستگاه اجرایی وظایفی را بر عهده دارند که از جمله آن حمایت فنی بوده است. همچنین یکی از موضوعات در این مورد تسهیلات مالی که از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه باید تامین می‌شد. این منابع دیر تامین شد و فرآیند ارائه تسهیلات با تاخیر اتفاق افتاد. این روند از پارسال شروع شده و متقاضیان فقط ۲۰۰ نفر بودند که به عنوان کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از این تسهیلات بهره گرفتند. رقم این تسهیلات البته از ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان برای اشخاص حقیقی صاحب کسب‌وکار متفاوت است.

او ادامه داد:‌ «پس از اتفاقات مربوط به مسدودسازی، حمایت‌های زیرساختی هم بخش دیگری از این حمایت‌ها بوده است به‌طوری که در بستر سکوهای داخلی ۵۰۰ هزار کسب‌وکار شکل گرفته است و بسیاری از کسب‌وکارهای داخلی به‌‌طور کامل فعالیت خود را به سکوهای داخلی منتقل کردند. همچنین معافیت مالیاتی هم بخش دیگری از حمایت از کسب‌وکارهای این حوزه بوده است.»

معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات با اشاره به فعالیت در پنج محور اصلی در حوزه سکوهای دیجیتال و پیام‌رسان‌های داخلی گفت: «یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که سازمان در دولت سیزدهم دنبال کرد، تنظیم‌گری و حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی بود. در این مدت سه سال میزان پیشرفت در تعداد کاربران پیام‌رسان ها وسکوها پنج برابر افزایش یافت و ترافیک هم پنج برابر شد. در ایتا افزایش کاربران ۱۰ برابر بود و افزایش ترافیک ۱۳ برابر بود که نشان‌دهنده اعتماد به ظرفیت‌های داخلی و جوانان و کارشناسانی است که در این حوزه فعالیت می‌کنند.»

او راه‌اندزای امکان اتصال متقابل بین پیام‌رسان‌های داخلی و ارسال پیام انبوه را از دیگر بخش‌های توسعه پیام‌رسان‌های داخلی دانست و در ادامه از تنظیم‌گری مراکز داده و خدمات ابری به بخش خصوصی و صدور مجوز برای فعالیت در حوزه خدمات ابری برای ۲۰ شرکت در سال ۱۴۰۲ گفت.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک تا ۱۲ تیر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برقرار است.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.