۰

مرکز ملی فضای مجازی: مرحله دوم حمایت از پیام رسان‌های داخلی آغاز شد

بازدید 1402

 

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی از آغاز مرحله دوم حمایت از پیام رسان‌های داخلی با تاکید بر تلاش بیشتر آنها برای ارتقا و تقویت خود در کنار این حمایت ها برای ایجاد نتیجه مطلوب خبر داد. اتصال پیام رسان‌های داخلی به اپراتورهای موبایل، کسب سهمی از درآمد ترافیک، اختصاص مرکز داده رایگان، تسهیل در اعطای مجوز، ارائه خدمات دولت الکترونیکی از جمله حمایت‌ها در مرحله دوم این طرح است.

«امیر خوراکیان» با اشاره به تصویب سند ساماندهی پیام رسان‌ها در کشور اعلام کرد پس از تصویب این سند، استقبال بسیار خوبی از سوی مردم نسبت به پیام رسان های داخلی صورت گرفته اما در ادامه مشکلات فنی و نواقصی در ارائه خدمات و سرویس دهی‌ها وجود دارد. به گفته خوراکیان این مشکلات فنی باعث افت مختصری در مسیر رشد جدی پیام رسان های داخلی در زمینه های مختلف شد ولی امروزه مجددا رشد قابل توجهی برای آنها صورت گرفته است.

خوراکیان می‌گوید در مرحله اول از پیام‌رسان‌ها حمایت‌هایی شد و در حال حاضر مرحله دوم حمایت‌ها برای تقویت و ارتقای آنها اجرایی شده است. معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی در تشریح مرحله دوم حمایت ها از پیام رسان های داخلی اعلام کرد:

«اتصال پیام رسان‌های داخلی به اپراتورها، کسب سهمی از درآمد ترافیک، اختصاص مرکز داده رایگان، تسهیل در اعطای مجوز، ارایه خدمات دولت الکترونیک، ایجاد شرایط مناسب تبلیغ در رسانه‌ها، رفع مشکلات قضایی و حقوقی و در نهایت همکاری در تمدید بازپرداخت تسهیلات مالی دریافتی از جمله حمایت های کشور در مرحله دوم این طرح است.»

خاطر نشان می‌شود که چندی پیش مرکز داده رایگانی برای پیام‌رسان‌های داخلی راه‌اندازی شد و تماس از طریق پیام‌رسان‌های داخلی نیز نوعی اتصال آنها با اپراتورها را پدید آورد. باقی مواردی که خوراکیان از آنها صحبت به میان آورده نیز احتمالا در فاز دوم حمایت‌ها اجرایی خواهند شد.

ایجاد ارتباطات صوتی و تصویری در پیام رسان های داخلی

بنا بر اعلام مرکز ملی فضای مجازی، خوراکیان تاکید کرده ایجاد ارتباطات صوتی و تصویری حمایت بزرگی بود که با همکاری اپراتورها برای اتصال آنها به پیام رسان‌ها صورت گرفت: «همچنین طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی اپراتورها به میزان ترافیکی که پیام رسان ها بتوانند ایجاد کنند سهمی از درآمد آن را پرداخت خواهند کرد که این مهم باعث ایجاد رقابت در جذب مخاطب و تامین نیازها و سرویس های مورد نیاز مردم در پیام رسان های داخلی و در نهایت ارتقای کیفیت خدمات به شهروندان خواهد شد.»

عرضه خدمات دولت الکترونیک بر روی پیام رسان های داخلی

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی در خصوص ارائه خدمات دولت الکترونیک روی پیام رسان های داخلی برای افزایش کارآیی آنها و تسهیل در تامین نیازهای مردم اظهار داشت: «با توجه به این که برای ارائه این خدمات نیاز به همکاری سازمان های بسیاری است، علی رغم محدودیت های فعلی کشور در مبارزه با کرونا، پیگیری های لازم صورت گرفته و شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه به زودی خواهیم بود.»

باید گفت عصر دیروز فراخوانی از سوی سازمان فناوری اطلاعات برای همکاری اپلیکیشن‌های پرکاربرد منتشر شد که پیام‌رسان‌های بومی نیز شامل حال آن می‌شدند و به نظر می‌رسد ارائه خدمات دولت الکترونیک در پیام‌رسان‌های بومی در آینده نه چندان دور محقق خواهد شد.

خوراکیان همچنین اعلام داشته برای رفع مشکلات قضایی پیام رسان ها نیز کارگروهی با مشارکت قوه قضائیه و دادستانی تشکیل شده و مسائل پیام رسان‌ها به خصوص در حوزه تفکیک مسئولیت‌های کاربر با صاحب سرویس در حال پیگیری است. به نظر می‌رسد صحبت خوراکیان در این قسمت مربوط به حکمی باشد که چندی پیش برای مدیرعامل آپارات صادر شد و بحث داغ حقوقی بین صاحب پلتفرم و کاربران را دوباره باز کرد.

حمایت همه جانبه کشور برای معرفی و تبلیغ پیام رسان‌های داخلی

وی با اشاره به این که برای تبلیغ و معرفی پیام رسان های داخلی از صدا و سیما درخواست شده تا با رفع تداخل قوانین داخلی این سازمان برای معرفی آنها به مردم شرایط ویژه ای اختصاص یابد، گفت:

«آنچه که مسلم است شناسایی پیام رسان‌های داخلی به مردم نیاز به حمایت همه جانبه دارد بنابراین مسئولان و دستگاه های اجرایی حتما در اطلاع رسانی‌ها و برنامه‌هایی که دارند پیام رسان‌های داخلی را مقدم بدارند و اگر مجبورند برای مخاطبان خارجی در پیام رسان‌های خارجی اطلاع رسانی کنند این امکان را فراهم کنند تا این محتوا به استناد مطلبی که در پیام رسان داخلی منتشر شده بازنشر شود. همچنین از فعالان فضای مجازی و چهره‌های شناخته شده می‌خواهیم برای حفظ منافع عمومی و ضمانت فعالیت مردم در فضای مجازی در پیام رسان‌های داخلی پررنگ‌تر ظاهر شوند.»

باید گفت تا به امروز صدا و سیما رابطه چندان مناسبی با استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای بخش خصوصی از جمله پیام‌رسان‌های بومی نداشته و به جز پیام رسان سروش که متعلق به خود این سازمان بود و البته روبیکا که متعلق به توسکا (شرکت هدایت کننده تبلیغات صدا و سیما) تبلیغ دیگر موارد چندان در صدا و سیما به چشم نیامده و باید دید حمایت فاز دوم این طلسم را می‌شکند یا خیر.

خوراکیان با تاکید بر این که پیام رسان‌های داخلی باید برای ارتقا و تقویت خود تلاش کنند و سرویس‌های بهتری ارایه دهند چرا که حمایت ها در کنار تلاش‌های این پیام رسان‌ها نتیجه مطلوب را خواهد داشت بنابراین صرفا به دنبال حمایت نباشند، تصریح کرد: «از پیام رسان‌های خارجی دعوت می‌شود در ایران دفتر مرکزی ایجاد کرده و امکان تعامل و ارتباطات را ایجاد کنند چرا که ما موافق فعالیت سرویس‌های خارجی با اولویت حمایت از سرویس‌های داخلی در کشور هستیم اما این به میزان تعامل و همکاری سرویس‌های خارجی براساس اصول بین المللی بستگی دارد.»

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.