چند وقتی بود که زمزمه هایی مبنی بر طراحی و تولید خودرو ملی توسط ترک ها به گوش می رسید. این اتفاق بالاخره رخ داد و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز جمعه ششم دی ماه طی مراسمی در مرکز تحقیقاتی مرمره واقع در استان صنعتی کوجااِلی (Kocaeli) از یک شاسی بلندی تمام الکتریکی و یک خودروی سدان تحت برند تازه تاسیس TOGG رونمایی کرد.
برند TOGG (برگرفته از حروف اول عبارت Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu به معنای گروه خودروسازی مشترک ترکیه) نتیجه همکاری ۵ خودروسازی داخلی ترکیه بوده و توسط وزارت صنعت و تکنولوژی این کشور پشتیبانی می شود. اولین محصول این برند کراس اووری تمام الکتریکی در کلاس C است که با همکاری استودیوی طراحی پینین فارینا خلق شده و پیکره ای جذاب و مدرن دارد.
این کراس اوور سبز با دو پیشرانه ۲۰۰ و ۴۰۰ اسب بخاری عرضه خواهد شد. به گفته گورکان کاراکاش (Gürcan Karakaş) مدیرعامل TOGG نسخه قوی تر دارای دو موتور بوده و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت به ۴٫۸ ثانیه زمان نیاز دارد. این نسخه چهار چرخ محرک با یک بار شارژ خواهد توانست تقریبا ۵۰۰ کیلومتر مسافت را پشت سر بگذارد که در صورت تحقق در دنیای واقعی هم تراز با استانداردهای جهانی خواهد بود.
نسخه پایه مجهز به تک موتور ۲۰۰ اسب بخاری هم شتاب صفر تا صد را در ۷٫۶ ثانیه محقق نموده و با باتری پر توانایی پیمایش ۳۰۰ کیلومتر مسافت را دارا خواهد بود. باتری لیتیوم-یونی این خودرو در داخل خاک ترکیه تولید شده و به لطف پشتیبانی از فناوری شارژ سریع در عرض ۳۰ دقیقه تا ۸۰ درصد شارژ می شود. جالب آنکه ترک ها ادعا می کنند قوای محرکه به طور کامل توسط مهندسین داخلی توسعه یافته است.
آنطور که اعلام شده کراس اوور الکتریکی TOGG به سطح دوم از فناوری خودران نیز مجهز بوده و در شرایط معین خواهد توانست به کمک راننده بشتابد. اگر همه چیز طبق برنامه ریزی ها پیش برود، تولید و عرضه این کراس اوور به ترتیب از سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد.
درباره سدانی که در مراسم رونمایی در معرض دید عموم قرار گرفت، فعلا اطلاعاتی در دست نیست، اما عکس های موجود نشان می دهند که این خودرو هم طراحی قابل قبولی دارد. برند TOGG تولید پنج مدل مختلف تا سال ۲۰۳۰ را هدفگذاری کرده است.
رجب طیب اردوغان در مراسم رونمایی به تمجید از ۱۰۰ مهندس داخلی حاضر در پروژه پرداخته و افزوده:
ما امروز شاهد یک روز تاریخی و محقق شدن رویای ۶۰ ساله ترکیه هستیم. ما دیگر نیازی به خرید لایسنس یا کسب اجازه از هیچ کس دیگر نداریم و خودمان تمامی مشخصات فنی را تعیین می کنیم.
آمارهای موجود نشان می دهند در کشور ترکیه تقریبا ۱۰۰۰ ایستگاه شارژ وجود داشته و حدود ۱۵۰۰ دستگاه خودروی الکتریکی در حال تردد در خیابان ها و جاده های آن هستند. پیش بینی می شود در عرض سه سال آینده تعداد اتومبیل های برقی در این کشور به ۲۰۰ هزار دستگاه افزایش پیدا کند. تا سال ۲۰۳۰ این رقم نزدیک به ۲٫۵ میلیون دستگاه تخمین زده شده است.
بد نیست اشاره کنیم پایه های صنعت خودروی ترکیه در دهه ۱۹۵۰ میلادی با تولید کامیون های نظامی بنیانگذاری شد. در اوایل دهه ۶۰، جمال گورسل رییس جمهور وقت این کشور به جمعی از مهندسین دستور داد تا یک خودروی کاملا داخلی طراحی و تولید کنند.
بعد از ۱۳۰ روز کار در یک کارگاه سرانجام ۴ دستگاه نمونه اولیه با نام Devrim (به معنای انقلاب) ساخته شد. این خودرو به دلیل ایرادات فنی و نبود پتانسیل های لازم هیچ گاه به مرحله تولید انبوه نرسید.پس از این شکست تلاش دیگر شرکت های ترکیه ای برای تولید یک خودروی ملی با کیفیت نتیجه ای نداشت و پروژه های مشابه هیچ کدام موفقیتی در پی نداشتند. اما با باز شدن پای برندهای مطرح بین المللی به این کشور از اواخر دهه ۶۰ میلادی، ترکیه به یکی از پایگاه های بزرگ مونتاژ خودرو در منطقه تبدیل شده است و محصولات کمپانی های شناخته شده ای مثل هوندا، تویوتا، رنو، هیوندای، فورد، فیات و حتی مرسدس بنز در این کشور مونتاژ می شوند.
گفتنی است با توجه به حضور کمپانی های مطرح بین المللی در بازار خودروی ترکیه، انتظار می رود برند TOGG رقابت سختی را پیش روی خود داشته باشد. البته وجود چنین شرایطی و اتخاذ سیاست های درست و آینده نگرانه می تواند زمینه را برای رشد و پیشرفت این برند فراهم کند.
نظرات کاربران