مدیرعامل شرکت پست اعلام کرد که بروز اختلالات در اینترنت طی دو هفته گذشته، درآمدهای پست را یکسوم کاهش داده است.اختلالات در اینترنت، از قطعی سراسری تا ایجاد مسدودیت برای برخی پلتفرمهای خارجی از جمله اینستاگرام، علاوه بر آسیب به کسبوکارهای اینترنتی و ایجاد خلل در روند زندگی روزمره مردم، آسیبهایی را به اقتصاد کشور نیز وارد کرده است. محمود لیائی، مدیرعامل شرکت ملی پست و معاون وزیر ارتباطات، با اشاره به یکی از همین زیانها اعلام کرد:
با توجه به اختلال اینترنت در دو هفته گذشته و فیلتر پلتفرمهای خارجی، مثل اینستاگرام و واتساپ، درآمد شرکت پست یکسوم کاهش یافته و این موضوع نشان میدهد یک سوم مرسولههای پستی و معاملات ازطریق اینترنت بینالملل و پلتفرمهای خارجی انجام میگرفته است.
همانطور که پیش از این نیز برآوردهایی درباره میزان خسارت و زیان مالی کسبوکارها در اثر بروز این اختلالات انجام گرفته و نتایج آن منتشر شده بود، حالا اظهارات مدیرعامل شرکت ملی پست نیز از ضرر مالی دیگری خبر داده که به اقتصاد کشور آسیب میزند.
هرچند لیائی اذعان دارد که این کاهش ناشی از حضور کسبوکارهای بسیار در پلتفرمهای خارجی و وابستگی آنها به این فضا است، اما راهکار خروج از این وضعیت را نه رفع محدودیتها و مسدودیتها، بلکه کوچ کسبوکارها به پلتفرمهای داخلی میداند. او در این خصوص اظهار داشته که از سالهای گذشته مدیران ارشد کشور بر استفاده افراد و کسبوکارها از پلتفرمهای داخلی تأکید داشتند تا اگر مشکلاتی مانند تحریم و فیلترینگ رخ داد، دچار بحران نشوند؛ اما متأسفانه همچنان بستر کسبوکارها پلتفرمهای خارجی است و این مسئله مشکلاتی را برای اقتصاد کشور پیش آورده است.
به نظر میرسد آنچه این روزها مورد تأکید مسئولان ذیربط است حرکت از سوی بسترهای خارجی به سمت نمونههای جایگزین ایرانی است. چنانچه وزیر ارتباطات هم در پاسخ به این سؤال که مردم به جای اینستاگرام از چه پلتفرم جایگزینی استفاده کنند؟ با بیان جمله «ظرفیتهای داخلی موجود است» کاربران و کسبوکارها را به پلتفرمهای ایرانی ارجاع داده است.
با وجود محدودیتهای اخیر کارشناسان، انجمنها و اتحادیههای حوزه فناوری درباره آینده تجارت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال ابراز نگرانی کردهاند. مدیرعامل شرکت ملی پست نیز یکی از اهداف اصلی این شرکت را کمک به توسعه تجارت الکترونیکی خوانده و اظهار داشت که صنعت پست باید در فرآیندهای تجارت الکترونیکی پیشتاز باشد و این موضوع را هدف مهم این شرکت دانست. او در این زمینه گفت: «پست لازمه تجارت الکترونیکی است و اولویت شرکت ملی پست خدمترسانی است؛ موضوع کسبوکار در وهله بعد از خدمترسانی قرار دارد.»
نظرات کاربران