عضو هیات مدیره و سخنگوی اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی اعلام کرد که با توجه به انجام ۲ میلیون سفر روزانه در کشور توسط پلتفرمهای آنلاین حملونقل، دولت باید در بحث سهمیه بندی بنزین این بخش بزرگ از جامعه را در نظر بگیرد.
«رضا الفتنسب» جدیدترین آمار مربوط به این شرکتها را اعلام کرد و گفت روزانه در کشور ۲ میلیون سفر از طریق ۷۰ شرکتی که از این اتحادیه مجوز حملونقل هوشمند گرفتهاند انجام میشود و تعداد رانندگان فعال این شرکتها نیز به ۵۰۰ هزار نفر میرسد.الفتنسب در پاسخ به این پرسش که آیا به رانندگان سرویسهای آنلاین سهمیه بنزین تعلق خواهد گرفت یا خیر، و اینکه اتحادیه تا کنون در همین رابطه چه تلاشهایی داشته میگوید: «با مدیران وزارت نفت در حال پیگیری هستیم تا ۱۰۰ درصد این اتفاق رخ دهد و تاکنون به شکل غیر رسمی نظرات مثبتی دریافت کردهایم. روزانه ۲ میلیون سفر توسط این رانندگان انجام میشود و اگر چنین اتفاقی رخ ندهد چالش بزرگی برای رانندگان به وجود خواهد آمد و درآمد آنها کاهش مییابد. این موضوع بسیار جدی است.»
سخنگوی اتحادیه کسبوکارهای مجازی به شفافیت در سرویسهای آنلاین حملونقل اشاره میکند و میگوید پایش رانندگان وحجم کار آنها در این پلتفرمها بسیار ساده است و این نکته به شفافیت در استفاده صحیح از سهمیه بنزین کمک میکند تا از هر نوع سوءاستفادهای جلوگیری شود: «البته مطلوب است که دولت الکترونیک هم به شکل کامل راهاندازی شود و با ارائه APIها، این سرویسها به هم متصل شوند. با این حال آمادگی و توانایی نرمافزاری در شرکتها وجود دارد که تمام رانندگان فعال، به نسبت فعالیت روزانه، هفتگی و ماهانهای که دارند سهمیه دریافت کنند.»
اسنپ در بوشهر و همدان
به احتمال زیاد و در صورت عدم تخصیص سهمیه بنزین با نرخ فعلی، هزینه سفر در پلتفرمهای حملونقل آنلاین افزایش خواهد داشت اما این شرکتها به دلیل طبیعت خود نمیتوانند قیمت را تا حد زیادی افزایش دهند. الفتنسب نیز عقیده دارد که تصمیمگیری اشتباه باعث ایجاد فشار مضاعف اقتصادی بر ۵۰۰ هزار راننده و خانواده آنها خواهد شد:
«در این صورت برای رانندگان چالشهای بسیار جدی پیش خواهد آمد. قیمتگذاری در پلتفرمهای حملونقل هوشمند مثل اسنپ و تپسی بر اساس عرضه و تقاضا صورت میگیرد و افزایش قیمت بر تقاضا اثر میگذارد. اینجا بیشتر از شرکتها، رانندگان با چالش زیادی مواجه میشوند و بخش زیادی از درآمدشان را از دست میدهند. در حال حاضر تمام تلاشمان را میکنیم و عقیده داریم دولت باید به رانندگان پلتفرمهای آنلاین حملونقل سهمیه بنزین بدهد. در غیر این صورت، با توجه به آمار ۲ میلیونی سفرها، حملونقل عمومی با چالش مواجه میشود. دولت به هیچوجه نباید نگران جزییات باشد؛ از طرف ما همه چیز شفاف و روشن است و میتوانیم اطلاعات سفرهای رانندگان را در اختیار وزارت نفت قرار دهیم تا بر اساس همین اطلاعات در مورد اختصاص سهمیه تصمیمگیری کنند.»
در ماههای اخیر به دلیل افزایش نرخ ارز و عدم افزایش نرخ بنزین، قاچاق سوخت از کشور به شدت افزایش داشته و همین مسئله سبب شده تا استفاده از زیرساختی به نام کارت سوخت دوباره مطرح شود. این بحث در روزهای اخیر به شکلی جدی دنبال میشود و به تازگی«جلال میرزایی»، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با رسانههای مختلف اشاره کرده که احتمالاً پس از اربعین حسینی، شاهد اعمال دو نرخی شدن قیمت بنزین باشیم.
او همچنین گفته است که ۶۰ الی ۸۰ لیتر بنزین با قیمت کنونی به شکل ماهانه در اختیار خودروهای شخصی قرار خواهد گرفت. همه اینها در حالیست که هنوز نرخ دوم بنزین که قرار است به شکل آزاد عرضه شود مشخص نیست.
از سوی دیگر «کوروش کرمپور حقیقی»، دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز به ایرنا گفته است که اکنون شرایط مناسبی نیست که در نیازمندیهای مردم و بهویژه در کالاهای اساسی افزایش قیمت از سوی دولت داشته باشیم. وی همچنین اشاره کرده است که هنوز تصمیمی در خصوص افزایش نرخ بنزین مطرح نشده و صرفاً بحث احیای کارت سوخت مورد بحث بوده است.
سهمیه بندی سوخت در ایران از تیر ۱۳۸۶ تا خرداد ۱۳۹۴ انجام شد و سپس با تکنرخی شدن قیمت بنزین، زیرساخت کارت سوخت اهمیت خود را از دست داد. در چهار سال اخیر اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ظهور پلتفرمهای هوشمند حملونقل آنلاین، شاهد گونه جدیدی از حملونقل عمومی هستیم که بر اساس آمارها، روزانه ۲ میلیون سفر از طریق آنها انجام میشود. باید دید این سهم بزرگ از حملونقل در تصمیمگیری مدیران ارشد کشور جایی خواهد داشت یا خیر.
نظرات کاربران