آمار نشان میدهد در فاصله سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ میلادی تعداد اعضای شبکههای اجتماعی در جهان تقریبا دوبرابر شد و در حالی که در ابتدای دهه جاری ۹۷۰ میلیون نفر در این قبیل فضاها حضور داشتند، جمعیت آنها در پایان سال گذشته از ۸/۱ میلیارد نفر هم فراتر رفت. کارشناسان پیشبینی میکنند سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۳/۲ میلیارد نفر از مردم جهان عضو شبکههای اجتماعی باشند و تعداد آنها در سال ۲۰۱۸ به ۵/۲ میلیارد نفر برسد. این افراد که بخش اعظم آنها را مردم عادی تشکیل میدهند، هر روز حجم گستردهای از اطلاعات را با یکدیگر بهاشتراک میگذارند و در جریان آخرین اخبار و اطلاعات دیگران هم قرار میگیرند.
حضور گسترده مردم در شبکههای اجتماعی موجب شده مراکز بازاریابی این فضا را بهترین عرصه برای تبلیغ کالا و افزایش درآمدهای خود بدانند. اما برخی کاربران عادی با استفاده از این پلتفرمهای اجتماعی توانستند به شهرت جهانی برسند و برخی دیگر هم از این فرصت استفاده کردند تا درآمدهای خود را بیشتر کنند. در این میان افراد خوشاقبالی هم بودند که بهصورت همزمان هر دو مورد مذکور را به دست آوردند. بدیهی است تصور کنیم زمانی که یک فرد به شهرت میرسد، فرصتهای مالی فراوانی در مقابل او قرار میگیرد، اما اینکه پول و شهرت به واسطه حضور در شبکه اجتماعی برای افراد ایجاد شود، اتفاق جدیدی است.
به هر حال، این روزها باید بهگونه دیگری به شبکههای اجتماعی و ابزارهایی مانند یوتیوب، اینستاگرام، Vine، Tumblr و دیگر فضاهای مشابه نگاه کرد. اگرچه در حالت عادی این ابزارها شباهت زیادی به یکدیگر دارند و قابلیتهای مشابه را در اختیار مشترکان خود قرار میدهند، اما استفاده درست از آنها میتواند تحولاتی را به همراه داشته باشد. در اینجا زندگی هفت نفری بازگو میشود که بهواسطه حضور در شبکههای اجتماعی توانستند به شهرت و ثروت زیادی دست پیدا کنند.
سوزان بویل
از وقتی که ویدیوی سوزان بویل در سایت یوتیوب شهرت یافت، به یک خواننده جهانی تبدیل شد. او نخستین بار کلیپی با عنوان زیر را روی یوتیوب گذاشت: «یک خواب را خواب دیدم». این موسیقی پیشتر بهوسیله گروه Les Miserables در مسابقه استعدادیابی Got Talent بریتانیا برگزار شده بود. اما این زن ۴۷ ساله که اصلیت اسکاتلندی دارد، بار دیگر این موسیقی را بهصورت ساده و بدون ضبط استودیویی اجرا کرد و آن را روی یوتیوب گذاشت. اما طولی نکشید که همین اتفاق موجب شد صدای بویل به گوش جهانیان برسد و با استقبال گسترده مردم مواجه شود.
زمانی که بویل این ویدیو را ضبط میکرد بیکار شده بود، اما چند هفته پس از انتشار این کلیپ اینترنتی با خیل گسترده تماسهای تلفنی مواجه شد. او ظرف مدت کوتاهی توانست بهواسطه آگهیهای تبلیغاتی و قرارداد تازه خود برای ضبط موسیقی هشت میلیون دلار درآمد کسب کند.
او هماکنون بهعنوان یکی از خوشاقبالترین خوانندهها در جهان هم معرفی شده است. هر بار که بویل کنسرتی را برگزار میکند، در ابتدا برای مخاطبان خود توضیح میدهد که چگونه شبکههای اجتماعی توانستند او را به چنین موفقیتی برسانند و صدای او را کشف کنند.
بریتنی فورلان
این روزها فورلان را با بیش از ۹ میلیون دنبالکننده بزرگترین ستاره در شبکه اجتماعی Vine میشناسند. این شخصیت که به یکی از سرشناسترین کمدینها در جهان تبدیل شده است، نخستین گامهای خود را در همین شبکه اجتماعی برداشت. شبکه اجتماعی Vine بهگونهای ساخته شده است که به مشترکان خود امکان میدهد تصاویر ویدیویی شش ثانیهای را بهاشتراک بگذارند. فورلان از همین فرصت استفاده کرد و تصاویر کمدی و خندهدار خود را که هر کدام در شش ثانیه تنظیم شده بود، با دیگر اعضای Vine بهاشتراک گذاشت. همین فرایند موجب شد او سال گذشته قراردادی ۱۰ میلیون دلاری با یکی از شبکههای تلویزیونی آمریکا منعقد کرده و برای آنها در موقعیتهای کمدی نقشآفرینی کند.
او معتقد است هیچ اهمیتی ندارد مردم جهان چه استعدادی دارند. مهم این است که بتوانند از طریق ابزارهایی که در اختیار دارند، استعداد خود را به دیگران معرفی کنند. فرصت هرگز بدون تلاش برای هیچکس به وجود نمیآید و هر فرد باید ایدهها و نظرات خود را در فرمت قابل قبول به جهانیان ارایه دهد. او میگوید با همین تفکر و بدون هیچگونه پشتوانه مالی تصاویر شش ثانیهای را تهیه کرده و هماکنون تا این اندازه شهرت یافته است.
کِیت آپتون
این روزها اگر نام کِیت آپتون را در اینترنت جستوجو کنید، هزاران سایت، اطلاعات و مشخصات او را نمایش میدهند. اما باید گفت تا مدتی قبل هیچکس او را نمیشناخت. او برای ماهها بیکار بود و تمام روز خود را بهدنبال کار میگشت. در این میان چند تصویر ویدیویی روی یوتیوب قرار داده بود و هرگز تصور نمیکرد همین تصاویر بتوانند مسیر زندگیاش را تغییر دهند. یکی از این ویدیوها مربوط به زمانی میشد که آپتون در مسابقه ورزشی Clippers حضور یافته بود و توانسته بود بهتر از دیگر شرکتکنندگان ظاهر شود. این ویدیو مدت کوتاهی پس از انتشار از سوی میلیونها نفر در سراسر جهان مشاهده شد و طولی نکشید که آپتون در صفحه شخصی خود روی توییتر بیش از ۱۷۰ هزار دنبالکننده را پوشش داد. این روزها آپتون دیگر بیکار نیست و در عوض دهها نفر برای او کار میکنند.
آپتون بهواسطه نمایش استعداد خود در زمینه ورزش، چند قرارداد همکاری بزرگ امضا کرد و هماکنون در شهر لسآنجلس مربی یک گروه ورزشی شده است.
ودلی استایم
باید توجه داشت که حتی ورزشکاران هم سراغ شبکههای اجتماعی میروند تا هواداران بیشتری را به سمت خود بکشانند و توجه آنها را جلب کنند. ودلی استایم، از بازیکنان فوتبال که در یک تیم محلی حضور داشت، یک روز تصمیم گرفت از مهارتهای خود تصویر ویدیویی تهیه کند و آن را روی یوتیوب بگذارد. زمانی که او این تصاویر را تهیه میکرد، این هدف را در سر خود میپروراند که هنگام بازی در این تیم محلی بتواند با تشویق هرچه بیشتر اطرافیان مواجه شود. اما ویدیوی مذکور ظرف مدت کوتاهی جهانی شد و پس از آنکه همگان با استعدادهای استایم آشنا شدند، درخواستهای گسترده برای جذب او ارسال شد. این مرد جوان سرانجام با مرکز Virginia Tech قراردادی منعقد کرد و به استخدام رسمی آنها در آمد. از آن زمان او نام خود را به پدر نیکولاس تغییر داده و تصور میکند فصل تازهای در زندگیاش آغاز شده است.
قرارداد استایم با مرکز Virginia Tech به ارزش ۱۰ میلیون دلار منعقد شد تا نام او بهعنوان یکی از میلیونرهای دنیای شبکههای اجتماعی معرفی شود.
آملیا اولمن
این نام شاید چندان شناختهشده نباشد، اما بسیاری از کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام صفحه او را میشناسند. او از ابتدا شیفته فرهنگ پاپ و افراد سرشناس در این حوزه بود. از زمانی که اولمن تصمیم گرفت بهصورت متفاوت زندگی خود را ادامه دهد، ظرف مدت کوتاه صفحه شخصی او در اینستاگرام بیش از ۶۵ هزار هوادار را جذب کرد. پیش از این اتفاق اولمن به تحصیل در حوزه زبانشناسی، هشتگ و تصاویر سلفی مشغول بود و مطالعات اجتماعی فراوانی در این زمینه انجام داده بود. او در این تحقیقات سعی کرده بود نشان دهد هر یک از افراد مشهور در جهان چگونه از این ابزارهای اجتماعی بهره میبرند و برای مثال، عکس سلفی خود را در چه حالتهایی منتشر میکنند تا بیشترین مخاطب را داشته باشد.
اولمن پس از کسب نتایج دقیق در این زمینه، از آنها در زندگی شخصی خود استفاده کرد و سرانجام توانست به یکی از مشهورترین کاربران در اینستاگرام تبدیل شود. او هماکنون به مشهورترین کارشناس حوزه شبکههای اجتماعی نیز تبدیل شده و مرکز تحقیقاتی ABI با او قراردادی منعقد کرده است تا در پروژههای تحقیقاتی خود روی شبکههای اجتماعی و رسانهای از مهارت اولمن کمک بگیرد.
الکس لی
به نظر شما این امکان وجود دارد که یک فرد به صورت کاملا تصادفی مشهور شود؟ اگر داستان زندگی الکس لی را بخوانید به این پرسش پاسخ مثبت خواهید داد. این روزها میگویند این جوان فردی است که بهصورت کاملا غیرعمد از طریق توییتر شهرت جهانی پیدا کرد و مسیر زندگیاش عوض شد.
لی یکی از فروشندگان سوپرمارکت زنجیرهای Target بود. یک روز که او در حال کار کردن بود، یکی از مشتریها از او عکس گرفت و با ضمیمه کردن جمله یکی از نویسندگان مشهور آن را روی اختصاصی خود گذاشت. سپس یکی از دوستان این کاربر تصویر مربوطه را روی Tumblr منتشر کرد و طولی نکشید که این عکس دست به دست انتشار یافت تا الکس لی بدون آنکه متوجه شود، به شهرت جهانی برسد. گفته میشود ظرف سه ساعت اولی که این عکس روی توییتر قرار گرفت، بیش از ۸۰۰ هزار بار توییت شد. به تناسب آن هشتگی با نام #AlexFromTarget در همین شبکه اجتماعی منتشر شد و کاربران کامنتهای خود را متناسب با آن منتشر کردند. الکس لی از تمام این اتفاقات بیخبر بود و زمانی که پایان آن روز کاری به خانه برگشت و سراغ صفحه خود در توییتر رفت، متوجه شد صدها هزار نفر عکس او را بهاشتراک گذاشتهاند. این اتفاق موجب شد از این جوان مشهور در برنامه تلویزیونی Ellen Show دعوت شود. در همین برنامه به الکس لی پیشنهاد شد بهعنوان بازیگر فعالیت خود را آغاز کند و طولی نکشید که او وارد کلیپهای موسیقی و فیلمهای سینمایی شد. این جوان هماکنون به عنوان یکی از مشهورترین بازیگران آمریکایی شناخته میشود.
نِش گریِر
این جوان یکی از کاربران پروپا قرص شبکه اجتماعی Vine بود و علاقه زیادی به تصاویر شش ثانیهای طنز و خندهدار در این فضا داشت. اگرچه ممکن است نام او را تاکنون نشنیده باشید، اما بسیاری از جوانان آمریکایی و اروپایی بهخوبی گریِر را میشناسند. صفحه او در شبکه اجتماعی Vine هماکنون بیش از ۱۲ میلیون دنبالکننده دارد. او همچنین هشت میلیون دنبالکننده در اینستاگرام را جذب کرده است و از دیگر رکوردهایش میتوان به چهار میلیون مشترک در یوتیوب و ۷/۴ میلیون هوادار در توییتر اشاره کرد. گریِر که بهتازگی ۲۰ ساله شده است؛ تنها اقدامی که انجام داد تولید تصاویر شش ثانیهای طنز بود. او هماکنون به واسطه انتشار همین تصاویر و جذب آگهیهای تبلیغاتی از شبکههای اجتماعی مختلف بین ۲۵ تا ۱۰۰ هزار دلار درآمد کسب کرده و این روزها با یکی از کمدینهای معروف آمریکایی همکاریهای تازه را آغاز کرده است. به هر حال باید گفت فارغ از اینکه عضو چه شبکه اجتماعی هستید یا چه استعدادی دارید، ابزارهای اجتماعی عمومی میتوانند ابزار کاربردی برای شما محسوب شوند تا به واسطه آنها بتوانید خود را به دیگران معرفی کنید.
نظرات کاربران