با وجود کاهش تعداد کاربران فعال ماهانهی توییتر، میزان درآمد این شبکهی اجتماعی در سهماههی پایانی ۲۰۱۸ روندی صعودی داشته است.براساس اطلاعات منتشر شده در جدیدترین گزارش مالی توییتر، کاهش کاربران فعال ماهانهی این شبکهی اجتماعی همچنان ادامه دارد؛ اما در نقطهی مقابل، تعداد کاربرانی که امکان کسب درآمد از آنها وجود دارد در حال افزایش است. بهادعای جک دورسی، مدیرعامل توییتر، افزایش تعداد کاربران درآمدزای توییتر موفقیت راهبرد درازمدت این مجموعه را نشان میدهد.
در آخرین فصل ۲۰۱۸، تعداد کاربران فعال ماهانهی توییتر به ۳۲۱ میلیون نفر رسید؛ درحالیکه در مدت مشابه سال گذشته، تعداد کاربران فعال ماهانهی این شبکهی اجتماعی ۳۳۰ میلیون نفر بوده است. کاهش کاربران فعال این شبکهی اجتماعی پیش از این توسط کارشناسان پیشبینی شده بود و مسئلهی غیرمنتظرهای نیست.
در سهماههی سوم سال ۲۰۱۸ هم تعداد کاربران توییتر به ۳۲۶ میلیون نفر کاهش یافته بود که کاهش تعداد کاربران فعال ماهانهی این شبکهی اجتماعی طی دو دورهی متوالی را نشان میدهد. دلیل اصلی چنین مسئلهای، قوانین اتحادیهی اروپا برای محافظت از دادههای کاربران (موسوم به GDPR) و ادامهی تحقیقات برای حفظ سلامت وامنیت در شبکهی اجتماعی توییتر است.
توییتر پس از سهماههی ابتدایی ۲۰۱۹، بهجای اعلام تعداد کاربران فعال ماهانه، تعداد کاربران درآمدزای روزانهی این پلتفرم را گزارش میکند. تعریف توییتر از «کاربران درآمدزای روزانه» آن دسته از کاربرانی است که در ساعات مختلف روز ازطریق وبسایت و اپلیکیشنهای توییتر از این پلتفرم استفاده میکنند و امکان نمایش تبلیغات برای آنها وجود دارد.
براساس گزارش ارائه شده توسط توییتر، در سهماههی ابتدایی ۲۰۱۸، تعداد کاربران درآمدزای روزانهی این پلتفرم اجتماعی ۱۲۶ میلیون نفر بود. هرچند پیش از این توییتر تعداد کاربران فعال روزانهی خود را اعلام نمیکرد؛ اما طی دورههای مالی گذشته ادعا میکرده که تعداد این دسته از کاربران رو به فزونی است. در نمودار پایین میتوانید روند افزایش تعداد کاربران درآمدزای روزانهی این شبکه از سهماههی پایانی ۲۰۱۷ تا سهماههی پایانی ۲۰۱۸ را مشاهده کنید.
در حال حاضر بهدرستی مشخص نیست که چه تعداد از کاربران فعال روزانهی توییتر تبلیغات نمایش داده شده توسط این شبکهی اجتماعی را مشاهده نمیکنند و در دستهی کاربران درآمدزا قرار نمیگیرند؛ برای مثال، براساس توییت منتشر شده توسط معاون بخش ارتباطات توییتر، کاربرانی که از TweekDeck استفاده میکنند در دستهی کاربران درآمدزا قرار نمیگیرند. ند ساگال، مدیر بخش مالی این شبکهی اجتماعی هم در زمان ارائهی گزارش مالی به این مسئله اشاره کرد که آمار ارائه شده توسط توییتر در رابطه با کاربران درآمدزای روزانهی این مجموعه ممکن است با ارقام ارائه شده توسط دیگر شرکتها قابل مقایسه نباشند.
در عین حال، درآمد توییتر در سهماههی پایانی ۲۰۱۸ به ۹۰۹ میلیون دلار رسید که نشاندهندهی افزایش ۲۴ درصدی در مقایسه با سال گذشته است. کارشناسان پیشبینی کرده بودند که درآمد توییتر در سهماههی پایانی ۲۰۱۸ تنها ۸۶۸.۱ میلیون دلار خواهد بود و درآمد ۹۰۹ میلیون دلاری بهمراتب بالاتر از این پیشبینیها بهحساب میآید.
بخش اعظم درآمد توییتر از تبلیغات حاصل میشود و در آخرین گزارش مالی هم درآمد حاصل از تبلیغات ۷۹۱ میلیون دلار بود؛ تبلیغات ویدئویی هم در میان انواع مختلف تبلیغات، سریعترین رشد را داشتهاند. درنهایت، درآمد خالص توییتر براساس معیارهای پذیرفتهشدهی حسابداری در ایالاتمتحده، معادل ۲۵۵ میلیون دلار بوده است.
جک دورسی، مدیرعامل توییتر
جک دورسی، مدیرعامل توییتر در رابطه با درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۸ میگوید:
[وضعیت مالی توییتر در سال] ۲۰۱۸ گواهی بر موفقیت راهبرد درازمدت ما است. تلاشهای ما برای افزایش سلامت توییتر نتایج مهمی را با خود به همراه داشتهاند. ویژگیهای جدید نظیر کلید جابهجایی بین جدیدترین و مرتبطترین توییتها هم مورد استقبال کاربران قرار گرفتهاند.
ما در حالی به سال ۲۰۱۹ وارد میشویم که معتقدیم با تبدیل توییتر به سرویسی سالمتر و گفتوگو محور، میتوانیم عملکرد قدرتمندانهتری داشته باشیم.
توییتر به سهامداران هشدار داده که ممکن است در سهماههی آتی درآمد این مجموعه به مبلغی در حدود ۷۱۵ الی ۷۷۵ میلیون دلار کاهش پیدا کند. همین هشدار یکی از دلایل افت ارزش سهام توییتر پیش از گشایش بازار بود.
نظرات کاربران