اتوبوسهای الکتریکی چیز چندان جدیدی نیستند. برای مثال “Trolley Bus” همان واگنهای کوچک برقی وسط خیابانهای سانفرانسیسکو حدود ۸۰ سال است که استفاده میشوند؛ اما با اینکه باعث کاهش آلودگی میشوند ولی معایبی دارند مانند استفاده کردن از کابلهای زیاد و خطر سقوط این کابلها و علاوه بر اینها نمیتوانند به هرجایی بروند و محدود به مسیر کابلها هستند از سوی دیگر باتریها بهتنهایی نمیتوانند جوابگوی یک اتوبوس باشند که دائماً باید در شهر به حرکت بپردازد چون عمر زیادی ندارند.
اما بهتازگی محققان سوییسی موسسهی فدرال تکنولوژی سیستم جدیدی ابداع کردهاند که باتری را در ۱۵ ثانیه شارژ میکند؛ آنقدر سریع که اتوبوس هنگام پیاده و سوار کردن مسافران کاملاً شارژ میشود. در یک مسیر صاف و بدون شیب یک شارژر در هر ۳ یا ۴ ایستگاه کفایت میکند اما در مسیر سربالایی باید شارژرهای بیشتری نصب شود و در مسیر سرپایینی هم نیاز به شارژر کم میشود.
باتری اتوبوس هنگام توقف در ایستگاه به شارژر وصل میشود. باتری اتوبوس در بالای آن قرار دارد و طبیعتاً شارژر هم باید بالای اتوبوس قرار گیرد. مدل اولیه این اتوبوس در شهر ژنو آزموده شد و مسئولین و شهروندان استقبال زیادی از آن کردند و تصمیم گرفتند تمام اتوبوسهای عمومی دیزلی را با این اتوبوس الکتریکی تعویض کنند که باعث کاهش چشمگیر آلودگی هوای این شهر میشود.
برای شهرهای پرجمعیت امروزه بزرگترین چیز مثبتی که میتواند رخ دهد کاهش آلودگی هواست. یک اتوبوس دیزلی معمولی میتواند سالی ۱۸۸ مگاتن گاز کربن دیاکسید و دیگر گازهای سمی را وارد هوا کند. اینجاست که این نوع اتوبوس به داد آسمان کلانشهرها خواهد رسید.
مزایای این اتوبوس به همینجا ختم نمیشود؛ بلکه این اتوبوس میتواند از صبح تا شب بدون کمترین سر و صدایی فعالیت کند و مانند اتوبوسهای فعلی نیست که هنگام ترمز کردن و گاز دادن صدای زیادی تولید میکنند. این اتوبوس با منابع تجدید پذیر انرژی نیز سازگار است. روش شارژ این اتوبوس هم بسیار ایمن است و خطری مانند میدان الکترومغناطیسی نخواهد داشت.
قیمت فعلی این اتوبوس در حد قیمت همان ترولیهای الکتریکی سانفرانسیسکو است اما سازندگان آن وعده دادهاند که قیمتش بهزودی به قیمت اتوبوسهای دیزلی کاهش خواهد یافت. هماکنون شهرهای زیادی خواهان بهکارگیری این اتوبوسها هستند.
برای اطلاعات بیشتر میتوانید به وبسایت این پروژه سر بزنید.
نظرات کاربران