۰

اینترنتی‌ترین جام جهانی تاریخ

بازدید 1621

درحالی‌که تکنولوژی به سرعت در حال رشد و توسعه است، به حوزه‌های مختلف هم نفوذ می‌کند. در سال‌های اخیر رویدادها و مسابقات ورزشی هم از این روند بی نصیب نمانده‌اند. به همین ترتیب است که هر دوره جام جهانی نسبت به دوره قبل با تکنولوژی‌‌های جدید و جالبی برگزار می‌شود، تا جایی که بسیاری از کارشناسان معتقدند که بازی‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ برزیل تکنولوژیک‌تری رویداد ورزشی تا به امروز بوده است.

تماشاگران جام جهانی برزیل

 ترافیک اطلاعات در بازی افتتاحیه

در بازی‌های این دوره جام جهانی شبکه‌های اجتماعی هم نقش مهم و تاثیرگذاری داشته‌اند و طرفداران فوتبال در سرتاسر جهان را در یک فضای مجازی و تعاملی دور هم جمع کرده است، تا جایی که آمارهای منتشر شده از سوی اتحادیه ارتباطات برزیل یعنی SindiTelebrasil نشان می‌دهند که در بازی افتتاحیه این دوره جام جهانی بیش از یک میلیون ارتباط دیتای موبایل برقرار شده و ۱۳۵ هزار تماس تلفنی هم گرفته شده است.

 در این بازی بیش از ۶۱ هزار طرفدار دو تیم برزیل و کرواسی اطلاعات مختلفی را از طریق ایمیل، عکس و پیام‌های چند رسانه‌ای تولید کرده‌اند. حجم این اطلاعات رد و بدل شده به ۵۰۰ گیگابایت رسیده است، اما این حجم اطلاعات در مقایسه با ترافیک اطلاعات که انتظار می‌رود تا پایان بازی‌های جام جهانی بین افراد رد و بدل شود اصلا زیاد به حساب نمی‌آید. حالا کارشناسان و تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که حجم اطلاعاتی که در بازی فینال جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ در استادیوم ماراکانا در ریودوژانیرو رد و بدل خواهد شد به حدود ۶/۱۲ ترابایت خواهد رسید.

صرف‌نظر از روند برگزاری مسابقه، این آمار همچنین نشان می‌دهد که زیرساخت‌های داخلی ورزشگاه آنقدر کامل و مجهز بوده است که توانسته این حجم خدمات تماس تلفنی و تبادل اطلاعات را در طول چند ساعت پوشش دهد. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی اتحادیه ارتباطات برزیل، در فضای داخلی ورزشگاه آرنا کورینتیانس تنها ۳۳۷ آنتن مخابراتی وجود دارد که توسط یک شبکه ۱۲ کیلومتری فیبر نوری به یکدیگر متصل شده‌اند. در فضای بیرونی این استادیوم ۲۲ آنتن موبایل وجود دارد.

حجم مکالمات تلفنی در زمان قبل از بازی‌ها بیشتر بوده است و در مقابل رد و بدل شدن دیتا و استفاده از شبکه‌های ارتباطی ۳G و ۴G در جریان برگزاری بازی‌ها افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. در جریان بازی‌ها، تنها ۲۶ درصد از ارتباطات شبکه‌‌ ۴G استفاده کرده‌اند. اتحادیه ارتباطات برزیل یعنی SindiTelebrasil اعلام کرده است که در جریان برگزارش بازی‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ در این کشور شرکت‌های مخابراتی این کشور شامل telcos Claro، Nextel، Vivo و Tim در مجموع ۲/۱۰۱ میلیون دلار برای تامین زیرساخت‌ها و امکانات سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

 تولید ۱۳ ترابایت اطلاعات در بازی فینال

درحالی‌که بازی افتتاحیه جام جهانی ۲۰۱۴ این حجم اطلاعات و تماس‌های تلفنی را به ثبت رسانده است، جالب است بدانید که در بازی‌های بعدی بسته به میزان حساسیت آنها، این حجم اطلاعات به تدریج بیشتر و بیشتر هم شده است تا جایی که مسابقه برزیل و شیلی در جام جهانی در شبکه اجتماعی توییتر رکورد زد. شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرده است که در جریان دیدار تیم‌های فوتبال برزیل و شیلی که روز شنبه گذشته برگزار شد رکورد تعداد تویئت‌های مرتبط با بازی‌های این دوره جام جهانی شکسته شد.

به این ترتیب در جریان این دیدار مهم که در نهایت با پیروزی تیم فوتبال برزیل به پایان رسید، بیش از ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار توییت در توییتر ارسال شد. جالب است بدانید که در دقایق پایانی بازی و هنگامی که شیلی آخرین ضربه پنالتی خود را نتوانست وارد دروازه کند، بیش از ۳۸۸ هزار توییت در دقیقه انجام شد که رکورد جدیدی بود. گویا رکورد قبلی در این زمینه متعلق به مسابقات قهرمانی لیگ حرفه‌ای فوتبال آمریکا با ۳۸۲ هزار توییت در دقیقه بوده است. بد نیست بدانید که همه ۳۲ تیم حاضر در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل حساب‌ کاربری ویژه خودشان را در شبکه اجتماعی توییتر دارند.

حالا کارشناسان انتظار دارند بازی فینال این دوره جام جهانی چیزی در حدود ۱۳ ترابایت اطلاعات تولید کند. به این ترتیب تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که حجم اطلاعاتی که در بازی فینال جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ در استادیوم ماراکانا در ریودوژانیرو رد و بدل خواهد شد به حدود ۶/۱۲ ترابایت خواهد رسید. این میزان بیش از چهار برابر حجم اطلاعات ۳۰۰ گیگابایتی است که در جام جهانی سال ۲۰۰۶ آلمان توسط هواداران تیم‌ها رد و بدل شده بود. شرکت NetApp که یکی از بزرگ‌ترین ارائه دهندگان راهکارهای ذخیره‌سازی اطلاعات در دنیا است، به تازگی آماری منتشر کرده است که بر اساس آن پیش‌بینی می‌شود در بازی فینال جام جهانی ۲۰۱۴ حدود ۷۴ هزار تماشاگر بازی در استادیوم ماراکانا میلیون‌ها فایل ویدئویی یک دقیقه‌ای را از طریق موبایل‌های هوشمندشان در شبکه‌های اجتماعی آپلود کنند و به اشتراک بگذارند.  حالا کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که اگر قطر بتواند میزبانی بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ را حفظ کند، میزان اطلاعات تولید شده توسط هواداران تیم‌های مختلف در بازی فینال به ۳/۱ پتابایت (هر پتابایت برابر ۱۰۲۴ ترابایت است) برسد و ۸۶ هزار تماشاگر این بازی بتوانند فایل‌های ویدئویی یک دقیقه‌ای را از طریق ابزارهای هوشمند پوشیدنی‌شان آپلود کنند و به اشتراک بگذارند.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی NetApp، بازی‌های فوتبال جام جهانی ۲۰۱۴ در ۱۹۲ کشور جهان به صورت مستقیم از تلویزیون پخش شده است و ۲/۳ میلیارد نفر از مردم جهان آن را دنبال کرده‌اند که این میزان برابر ۴/۴۶ درصد از کل جمعیت جهان است.

رکورد جدید جام جهانی در فیس‌بوک

درحالی‌که رقابت‌های جام جهانی فوتبال به نیمه‌های راه خود رسیده است بیش از یک میلیارد فعالیت فیس‌بوکی در این رابطه ثبت شده است که رکورد جدیدی در این شبکه اجتماعی به شمار می‌رود. به گزارش «ایسنا»، آمارهای گردآوری شده توسط خبرگزاری رویترز نشان می‌دهد که از آغاز جام جهانی فوتبال در برزیل تا کنون بیش از یک میلیارد پست، نظر و لایک در این خصوص در شبکه اجتماعی فیس‌بوک ارسال شده است که در تاریخ ۱۰ ساله فیس‌بوک بی‌نظیر بوده است.این آمارها نشان می‌دهند که فعالیت‌های فوتبالی در فیس‌بوک در فاصله روزهای ۱۲ تا ۲۹ ژوئن سال جاری میلادی شامل بیش از ۲۲۰ میلیون کاربر و بیش از یک میلیارد پست، نظر و لایک بوده است.

گفته شده از آنجاکه این رقابت‌ها تا دو هفته دیگر نیز ادامه خواهد داشت انتظار می‌رود که آمارهای به مراتب بالاتری در این خصوص ثبت شود. آمارها همچنین حکایت از آن دارند که به تنهایی در روز شنبه گذشته و در جریان بازی برزیل و شیلی بیش از ۳۱ میلیون کاربر فیس‌بوک بیش از ۷۵ میلیون پست، نظر و لایک در این شبکه اجتماعی انجام داده‌اند.پنج کشور ایالات‌متحده، برزیل، اندونزی، تایلند و انگلستان دارای بیشترین تعداد پست‌های مرتبط با جام‌جهانی فوتبال هستند. در مجموع ۱۰ میلیون نفر از کاربران فیس‌بوک در رابطه با این مسابقات فعالیت‌های مجازی در این شبکه اجتماعی انجام داده‌اند.نیک گرودین، مدیر مشارکت فیس‌بوک در این خصوص گفت: مردم دوست دارند درباره واقعیت‌های دنیای پیرامون خود در فیس‌بوک به اظهار نظر بپردازند.

برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.