امروزه وضعیت سیستمها و ابزارهای جانبی و سرگرمی در اتومبیلها تا حد زیادی شبیه به زمانی است که در دنیای گوشیهای هوشمند، هنوز اندروید و iOS به سلطنت نرسیده بودند.تعدادی کمپانی سختافزاری این ابزارها را تولید میکنند و معمولاً محصولاتشان در یک چشم به هم زدن تبدیل به یک کامپیوتر بیمصرف، غیر کاربردی و اعصاب خورد کن میشود. این کمپانیهای تولید کننده که به صورت سنتی تمرکزشان بر روی محصولات سختافزاری بوده، حالا مجبور به ارائه نرمافزار به همراه محصولاتشان هستند و تقریباً در اکثر مواقع اینکار را به بدترین شکل ممکن به سرانجام میرسانند.
درست مانند روزهای اولیه حیات گوشیهای هوشمند و در زمانی که هر یک از تولید کنندگان سختافزار سیستمعاملهای اختصاصی خودشان را ارائه مینمودند توسعه اپلیکیشن توسط توسعه دهندگان غیر ممکن و کاری عذاب آور است. هیچ راهی وجود ندارد تا یک توسعه دهنده بتواند ۵ تا ۱۰ سیستمعامل را مورد پشتیبانی قرار دهد. بهرهگیری و توسعه اپلیکیشن های گوشی های هوشمند زمانی جدی گردید و یا به زبان بهتر رو به انفجار رفت که بازار این گوشیها بر روی دو الی سه سیستمعامل به صورت جدی متمرکز شد. یکی از این سیستمعاملها اندروید بود که موفقیتهای فوقالعادهیی را نیز برای کمپانی تولید کنندهاش یعنی گوگل به همراه داشت.
اندروید اتو (Android Auto) تلاشی دیگر از گوگل است تا استراتژی خودش در زمینه گوشیهای هوشمند را به بازار اتومبیلها وارد نماید. لایه رابط کاربری در این سیستمعامل کاملاً معقول به نظر میرسد، انیمیشنها و اسکرولها به صورت ۶۰ فریم بر ثانیه رخ میدهند و البته اندروید اتو از زبان جدید گوگل یعنی متریال دیزاین نیز بهره میگیرد.
در ادامه مطلب کمربندهای را با دیجیاتو محکم ببندید تا در خیابان برای آشنایی بیشتر با اندروید اتو، به چرخ زدن بپردازیم.
سیستمعامل گوگل برای خودروها سعی شده است تا حد ممکن ساده طراحی شود و تمامی وظایفی که قرار است به دوش بکشد شامل ارائه نقشه و مسیرهای حرکتی، پخش موسیقی، برقراری تماسهای تلفنی و جستجوی صوتی است. یک نوار مشکی در پایین صفحه، ناوبری در سیستمعامل و اپها را بر عهده دارد و برای عملکردهای اصلی دکمههایی را ارائه میکند. درست همانند کارپلی سیستمعامل بر روی گوشی شما زندگی میکند و از طریق گوشی بر روی یک صفحه نمایش لمسی غیر هوشمند در اتومبیل انتقال مییابد. نرمافزار لازم است فقط بر روی گوشی شما به روز رسانی شود و وقتی یک گوشی جدید و قویتر تهیه مینمایید مسلماً کامپیوتر اتومبیل شما نیز سریعتر خواهد شد. تولید کنندگان ابزارهای جانبی و سرگرمی در خودروها نیز کماکان میتوانند سختافزارهای خودشان را با نرمافزارهای دلخواه ارائه نمایند و وقتی ابزار مرتبط یا همان گوشی در خودرو حاضر بود سختافزارشان را به اندروید اتو سوئیچ نمایند.
پذیرش فرمانهای صوتی از طریق فشردن دکمه صدا بر روی فرمان و یا گفتن عبارت Okay Google فعال میگردد. و کلیه فرمانهای صوتی دقیقاً مشابه فرمانهایی هستند که قبلاً برای گوشی، تبلت، یا عینک گوگل به کار میبردید، میتوانید دستوری مانند هدایت به سمت خانه (navigate home) را صادر کنید تا مسیریابی به سمت خانه شما آغاز شود یا از آن سئوال مورد نظر خود را بپرسید تا نتایج جستجوی به دست آمده را در پاسخ بشنوید. سیستم ارسال و دریافت پیام کمی متفاوت از سایر موراد است، پیغام دریافتی بدون اینکه به شما متنی نمایش داده شود با صدای بلند خوانده میشود و امید بر این است که شمای راننده نگاهتان را از روبرو و جاده بر ندارید.
توسعه اپلیکیشن بر روی اندروید اتو دارای محدودیتهای به خصوصی است. اپلیکیشنهای جانبی که برای این سیستمعامل ارائه میشوند تنها میتوانند در زمینه دریافت و ارسال پیام (Messaging) و یا موسیقی باشند و هیچ چیز دیگری پشتیبانی نمیشود. به عبارت دیگر بر روی کامپیوتر ماشین خود فقط اپهایی مانند WeChat، Pandora اسپاتیفای و موارد مشابه را خواهید داشت و سایر اپلیکیشن ها جز موارد ممنوعه هستند! همه اپلیکیشنهای موسیقی دارای ظاهری مشابه هستند فقط ممکن است آیکنهای آنها و رنگ ظاهری رابط کاربریشان متفاوت باشد.
چند تن از کارمندان گوگل اشاره کردهاند با هدف بالا بردن ایمنی راننده و ساکنین خودرو چنین محدودیتهای اعمال شده است و این کمپانی در مورد اینکه چطور هر یک از عملیاتهای یاد شده را بدون ایجاد مخاطره برای این افراد به انجام برساند بررسیهای بسیاری داشته تا به این راهحلها دست پیدا کرده است. هر چند هدف اصلی بالا بردن ضریب ایمنی بوده است ولی این سیاست به نظر میآید دست توسعهدهندگان جانبی را حسابی در پوست گردو گذاشته و جای مانور زیادی برای آنها باقی نمانده است.
بزرگترین چالش در مقابل اندروید اتو یا مانع اولیه آن را میتوان راه ورودش به خودروها دانست و به احتمال زیاد شما برای استفاده از آن لازم است یک خودروی جدید تهیه کنید. در حال حاضر گوگل میگوید همه تمرکزش بر روی تکامل قسمت نرمافزاری کار است و الباقی بر عهده تولید کنندگان سختافزاری است که چگونه با مشتریان خود کنار بیایند و چه راهحلی را به آنها ارائه کنند. باید به انتظار بشینیم و ببینیم در انتهای امسال از خطوط تولید کارخانههای خودروسازی خودروهایی با پشتیبانی از سیستمعامل جدید گوگل بیرون خواهد آمد یا خیر.
نظرات کاربران