شرکت مخابرات ایران با رایزنیهای مختلف توانست مجوز افزایش قیمت خدمات تلفن ثابت را را از ابتدای شهریور ماه بگیرد. چند روز از این خبر نگذشته بود که در اواسط مهر ماه شورای رقابت در مصوبهای دستور به توقف هرگونه افزایش در هزینه خدمات تلفن ثابت را داد. حالا بعد از گذشت نزدیک به یک ماه از این دستور شورای رقابت، این شورا مجدد اعلام کرده که شرکت مخابرات به دلیل درج مبالغ اضافی در قبوض تلفن ثابت مرتکب رویه ضد رقابتی شده است و مخابرات را محکوم کرده است.
امروز صبح ( ۲۰ آبان) شرکت مخابرات ایران اعلام کرده که اضافه شدن هزینه خدمات تلفن ثابت با مجوز شورای رقابت بوده است. مخابرات اعلام کرده که ابلاغ «دستورالعمل نحوه تنظیم هزینه ماهیانه تلفن ثابت» پس از پیشنهاد و موافقت کمیسیون تنظیم مقررات و شورای رقابت و پس از بررسی توسط ستاد تنظیم بازار صورت گرفته تا وضعیت توسعه شبکه مخابراتی ارتقاء پیدا کند.به گزارش روابط عمومی شرکت مخابرات، ، با توجه به ماده ۳ مصوبه جلسه ۴۶۶ شورای رقابت با موضوع ” دستورالعمل نحوه تنظیم هزینه ماهیانه تلفن ثابت”، شرکت مخابرات ایران در سال اول اجرای تعرفه ملزم به ارائه و استقرار نظام حسابداری بهای تمام شده نبوده؛ ولی این شرکت براساس اعلام نظر شورای رقابت خود را ملزم به فراهم کردن مدارک مورد نیاز این شورا کرد و تا هفته آینده ارایه می شود.مخابرات گفته است که ثابت ماندن تعرفه خدمات ثابت شرکت مخابرات ایران در طول سالیان گذشته منجر به عدم توسعه مطلوب حوزه ارتباطات شده و با توجه به نقش شرکت مخابرات ایران در پیادهسازی الزامات توسعهای و رشد اقتصادی کشور، باید زیرساخت های این شرکت تحول یابد.درست است که شورای رقابت در مصوبه ۴۶۶ خود مخابرات را مجاز به افزایش قیمت تلفن ثابت دانسته بود و این مصوبه هم به تایید ستاد تنظیم بازار رسیده بود؛ اما شورای رقابت برای افزایش قیمت تلفن ثابت شرطی هم گذاشته بود.شرط مصوبه برای افزایش قیمت، اصلاح نظام حسابداری شرکت مخابرات است. در ماده ۳ مصوبه ۴۶۶ آمده است: «شرکت مخابرات ایران موظف است با استقرار نظام حسابداری بهای تمامشده نظام حسابداری خود را به نحوی اصلاح کند که هزینه تمامشده هر یک از خدمات خود را محاسبه و در صورتهای مالی حسابرسیشده درج کند.»شورای رقابت معتقد است که این شرط هنوز توسط مخابرات انجام نشده است.
نظرات کاربران