در راستای اجرای قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان و با اقدامات صورت گرفته، دارندگان کارتخوان میتوانند با مراجعه به سامانه مربوطه نسبت به مشاهده کارتخوانهای خود و تعیین تکلیف آنها مبنی بر اتصال پرونده مالیاتی و یا غیرفعالسازی آنها اقدام کنند.
به گزارش ایسنا، در راستای اجرای قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان، بانک مرکزی باید با همکاری سازمان مالیاتی ظرف مدت یک سال پس از ابلاغ این قانون، نسبت به ساماندهی دستگاههای کارتخوان بانکی یا درگاههای پرداخت الکترونیکی اقدام کند که براساس اعلام معاون فناوریهای این بانک، همه اطلاعات درگاههای اینترنتی پرداخت و کارتخوانها از دی ماه سال ۱۳۹۸ برای سازمان امور مالیاتی ارسال شد تا نحوه تشکیل پرونده مالیاتی برای کسبوکارهای مختلف بررسی شود.
از دیماه سال گذشته نیز همه دستگاههای کارتخوان جدید و هر درگاه اینترنتی پرداخت که راهاندازی شده، به سامانه مؤدیان وصل و برای آنها پرونده مالیاتی تشکیل شده است. همچنین طبق گفته وی، در گام نخست برای ۱۰۰ هزار کارتخوان که تراکنشهای بالایی داشتند، پیامک ارسال شده است تا نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند.
در این زمینه، تازهترین اعلام مسئولان حاکی از آن است که حدود یکمیلیون و ۸۰۰ دستگاه کارتخوان بانکی به پرونده مالیاتی متصل شدهاند و بانک مرکزی برای دو میلیون و ۲۰۰ کارتخوان پیامک فوری ثبتنام در سامانه مؤدیان و تشکیل پرونده مالیاتی ارسال کرده است. البته، وضعیت پنج میلیون کارتخوان در زمینه اتصال به پرونده مالیاتی همچنان بلاتکلیف است.
در این بین، با اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی کلیه اشخاص دارای ابزار پرداختهای بانکی میتوانند با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir فهرست تمامی دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی خود را مشاهده و نسبت به الصاق آنها به پروندههای مالیاتی قبلی و یا تشکیل پرونده مالیاتی جدید اقدام کنند.
از آنجا که تمامی دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی که متناظر با پرونده مالیاتی نباشند، غیرفعال میشوند، ضرورت دارد تا مودیان با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی فوق، بخش پایانههای فروش، اطلاعات مذکور را مشاهده کرده و نسبت به الصاق دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی خود به پروندههای موجود یا ایجاد پرونده جدید و یا درخواست غیر فعال سازی دستگاههای مطروحه اقدام کنند.
در این زمینه، کسانی که نسبت به غیرفعالسازی کارتخوانهای خود که پرونده مالیاتی ندارند، اقدام نکنند، بانک مرکزی یا سازمان امور مالیاتی اقدام لازم در این زمینه را انجام میدهند و در صورتی که مشاغل با جمع کردن کارتخوان از محل فعالیت خود برای ارائه خدمات و کالاها از مشتریان وجه نقد دریافت کنند، این امر نزد سازمان مالیاتی کتمان درآمد محسوب میشود و جریمه مالیاتی را در بر خواهد داشت.
نظرات کاربران