کل اعتبارات دولتیها در بخش فاوا، در قانون بودجه سال جاری (۱۳۹۷)، حدود ۱۰۹ میلیارد تومان است؛ درحالیکه اعتبارات دولتیهای بخش فاوا در لایحه بودجه ۱۳۹۸ حدود ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد بود، یعنی حدود ۹ میلیارد تومان کمتر از امسال، آنهم با وجود افت ۵۰ تا ۸۰ درصدی قدرت خرید و ارزش واقعی پول رایج کشور
موارد کاهش اعتبار در لایحه بودجه ۱۳۹۸
دلیل این تقلیل اعتبارات، کاهش اعتبار پروژههای فاوا در دستگاههای اجرایی، در ۳۱ مورد زیر است:
۱٫ کاهش ۳۹ درصدی اعتبارات در خصوص «صدور کارت ملی هوشمند» و کاهش ۳۲ درصدی اعتبارات در مورد «گسترش فناوری ارتباطات و اطلاعات» در سازمان ثبت احوال؛
۲٫ کاهش ۱۷ درصدی اعتبارات در مورد «تعمیرات اساسی و تامین تجهیزات و ماشینآلات» و کاهش ۵ درصدی اعتبارات در مورد «توسعه و ساماندهی شبکهها و دادههای مکانی در سطح کشور» در سازمان نقشهبرداری کشور
۳٫ کاهش ۱۵ درصدی اعتبارات در مورد «تامین سختافزار و نرمافزار نظام جامع آماری کشور» در مرکز آمار ایران
۴٫ کاهش ۳۱ درصدی اعتبارات در مورد «گسترش فناوری ارتباطات و اطلاعات» در وزارت امور خارجه
۵٫ کاهش ۳۳ درصدی اعتبارات در مورد «ایجاد آرشیو الکترونیکی واحدهای ثبتی در تهران، مشهد، شیراز و اصفهان» در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
۶٫ کاهش ۳۸ درصدی اعتبارات در مورد «گسترش فناوری ارتباطات و اطلاعات در دادگستری» در وزارت دادگستری
۷٫ کاهش ۱۰ درصدی اعتبارات در مورد «ایجاد بسترهای تسهیل تجارت الکترونیک در کشور» و کاهش ۶ درصدی «تعمیرات اساسی و تامین تجهیزات و ماشینآلات» در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
۸٫ کاهش ۱۲ درصدی اعتبارات در مورد «پیادهسازی خدمات الکترونیکی در گمرکات کشور»
۹٫ کاهش ۱۳ درصدی اعتبارات در مورد «ایجاد نظام جامع آمار و اطلاعات زیستمحیطی کشور» در سازمان حفاظت محیط زیست
۱۰٫ کاهش ۴ درصدی اعتبارات در مورد «اجرای طرح جامع فناوری و اطلاعسانی» در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
۱۱٫ کاهش ۲۰ درصدی اعتبارات در مورد «توسعه فرهنگ و خط و زبان فارسی در محیط رایانهای» و کاهش ۲۵ درصدی اعتبارات در مورد «تعمیرات اساسی و تامین تجهیزات و ماشینآلات» در دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات
۱۲٫ کاهش ۱۳ درصدی اعتبارات در مورد «ایجاد شبکه فرماندهی و کنترل نیروهای مسلح» در شرکت سهامی صنایع الکترونیک ایران
۱۳٫کاهش ۱۴ درصدی اعتبارات در مورد «حفاظت از تاسیسات هستهای کشور و دفاع سایبری» در سازمان انرژی اتمی
۱۴٫کاهش ۲۰ درصدی اعتبارات در مورد «ایجاد فراسامانه ملی هوشمند اندازهگیری و مدیریت انرژی» و کاهش ۵ درصدی اعتبارات در مورد «انتقال نیروی برق ایران» در شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید انتقال و توزیع نیروی برق ایران توانیر
۱۵٫کاهش ۵۰ درصدی اعتبارات در مورد «تامین تجهیزات و ماشینآلات» در وزارت نیرو
۱۶٫کاهش ۱۷ درصدی اعتبارات در مورد «توسعه زیرساخت ارتباطی مورد نیاز سیگنالرسانی زمینی صداوسیما با استفاده از فیبر نوری و لینکهای رادیویی» در شرکت سهامی ارتباطات زیرساخت
۱۷٫کاهش ۱۳ درصدی اعتبارات در مورد «زیرساختهای شبکه ملی اطلاعات» و کاهش ۱۴ درصدی «تامین تجهیزات و ماشینآلات و تعمیرات اساسی» در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۱۸٫کاهش ۹ درصدی اعتبارات در مورد «توسعه فناوری در عملیات پستی» و کاهش ۱۰ درصدی در مورد اعتبارات «بهنگامسازی کدپستی ۱۰ رقمی» و کاهش ۱۰ درصدی «مطالعه و اجرای مقاومسازی ساختمانهای عملیاتی و مراکز مهم» در شرکت پست
۱۹٫کاهش ۱۰ درصدی اعتبارات در مورد «تدوین راهکارهای آزادسازی و خصوصیسازی و تنظیم مقررات» بهعلاوه یک کاهش ۱۰ درصدی دیگر در مورد اعتبارات «توسعه ارتباطات رادیویی» و کاهش ۱۰ درصدی اعتبارات در مورد «تامین تجهیزات و ماشینآلات و تعمیرات اساسی» و کاهش ۵۰ درصدی اعتبارات در مورد «مطالعه و اجرای مقاومسازی ساختمانهای عملیاتی و مراکز مهم» در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی
۲۰٫کاهش ۱۳ درصدی اعتبارات در مورد «توسعه فناوری و ساخت ماهوارههای تحقیقاتی عملیاتی» و کاهش ۱۰ درصدی «تامین ساختمان سازمان فضایی ایران» در سازمان فضایی ایران
۲۱٫کاهش ۱۰ درصدی اعتبارات در مورد «تامین فضاهای پژوهشی» و کاهش ۱۳ درصدی «تعمیرات اساسی و تامین تجهزات و ماشینآلات» در پژوهشگاه فضایی ایران
۲۲٫کاهش ۱۰ درصدی اعتبارات در مورد «استقرار سامانه اطلاعات مدیریت زنجیره ترویج، تأمین، تولید، فرآوری و فروش محصول نهایی و ایجاد و بهرهبرداری شبکه ملی تلویزیونی کشاورزی» در وزارت جهاد کشاورزی
۲۳٫کاهش ۳۳ درصدی اعتبارات در مورد «تجهیز نقاط مصرف به ابزار اندازهگیری و ارتقای ایمنی و پایداری سدها» در شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب ایران
۲۴٫کاهش ۱۷ درصدی اعتبارات در مورد «گسترش فناوری ارتباطات و اطلاعات» در سازمان تبلیغات اسلامی
۲۵٫کاهش ۶ درصدی اعتبارات در مورد «ارتباط فیبر نوری» در سازمان صداوسیما جمهوری اسلامی ایران
۲۶٫کاهش ۸ درصدی اعتبارات ردیف «گسترش فناوری اطلاعات و ایجاد شبکه هوشمندسازی مدارس» در وزارت آموزش و پرورش
۲۷٫کاهش ۱۱ درصدی اعتبارات در مورد «گسترش فناوری ارتباطات و اطلاعات در آموزش فنی و حرفهای» در سازمان آموزش فنی و حرفهای
۲۸٫کاهش ۱۰ درصدی اعتبارات «گسترش فناوری ارتباطات و اطلاعات» در وزارت آموزش و پرورش
۲۹٫کاهش ۳۴ درصدی اعتبارات در مورد «گسترش فناوری ارتباطات و اطلاعات» در ناجا
۳۰٫کاهش ۱۰۰ درصدی اعتبارات در مورد «تعمیرات اساسی و تامین تجهیزات و ماشینآلات» در مرکز ملی فضایی
۳۱٫کاهش ۵ درصدی اعتبارات در مورد « تکمیل و تجهیز شبکههای اندازهگیری آبهای سطحی و زیرزمینی» در شرکتهای سهامی آب منطقهای تمامی استانها.
کاهش ارزش واقعی اعتبارات در ۷۲ مورد از ۷۸ مورد در لایحه بودجه ۱۳۹۸
اگر به جای مقایسه اعداد و ارقام اعتبارات متناظر در بودجه سال جاری و سال آتی، معادل واقعی ارزش پولی اعداد و ارقام اعتبارات متناظر را ملاک مقایسه قرار دهیم، از کل ۷۸ مورد تخصیص اعتبار، در ۷۲ مورد (یعنی در اکثر قریب به اتفاق پروژههای فاوا) با کاهش اعتبار روبهرو خواهیم بود.
گاو شیرده فاوا: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
بهرغم معدود موارد تخصیص بودجه به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و کاهش نسبی این موارد در مقایسه با قانون بودجه ۱۳۹۷، وزارت فاوا باید بیش از کل اعتبارات فاوایی بقیه دستگاههای اجرایی، یعنی مبلغ ۱۴۰۰ میلیارد ریال از محل منابع داخلی خود را برای **کمک به سرمایهگذاریهای خطرپذیر، ایجاد اپراتورهای ارایهکننده خدمات الکترونیکی** در تمامی بخشها، حمایت از طرح و پروژههای توسعهای اشتغالآفرین یا صادرات کالا و خدمات در بخش فاوا توسط بخشهای خصوصی و تعاونی، هزینه کند!
آثار تخصیص اعتبار ناکارآمد در لایحه بودجه ۱۳۹۸
-**اعتبارات در نظر گرفتهشده، تحقق ۲۳ پروژه اولویتدار توسعه دولت الکترونیکی با بیش از ۲۰۰۰ خدمت و بیش از ۱۵۰۰ مجوز دستگاههای اجرایی را به تعویق خواهند انداخت.**
-**اجرای مواد ۶۷ و ۶۸ قانون برنامه ششم توسعه با مشکل روبهرو خواهد شد.**
-ممنوعسازی هرگونه تصویبنامه، بخشنامه و دستورالعمل یا تغییر تشکیلاتی، تغییر ضرایب جداول حقوقی و طبقهبندی مشاغل و افزایش مبنای حقوق، و هر نوع استخدام و بهکارگیری نیرو در شورایعالی فضای مجازی، در سال ۱۳۹۸
-کند شدن سرعت رشد فاوا در بخش دولتی، کاهش سرعت پیشرفت در بخش خصوصی فاوا را به همراه میآورد.
اگر قهرمان فرصتسوزی نبودیم
اگر طی دو دهه اخیر فرصتسوزی نکرده بودیم، امروز بودجه بخش فاوا به خودی خود بهینه شده و به حداقل رسیده بود و ترسی از تحریم و کاهش اعتبارات فاوا در بخش دولتی نمیداشتیم.
اگر شورایعالی فضای مجازی بهعنوان** متولی دیجیتالیسازی نظامهای حاکمیتی کشور**، در سالیان اخیر طرح دیجیتالیسازی امور خود را بهمثابه نمونهای موفق از تحول دیجیتالی اجرا کرده و نسبت به کاهش تعداد نیروهای موجود خود باهدف کوچکسازی (downsizing) و میزانسازی (rightsizing) سامانهها و ساختارهایش بهموقع اقدام کرده بود، کاهش بودجه مصرفیاش به خودی خود رخ میداد و امروز هم عملکرد بهمراتب بهتری میداشت و هم تابآورترین نظام دیجیتالی کشور در مقابله علیه بحران نقدینگی و تحریمها میبود.
هنوز هم دیر نشده: با تحلیل لایحه بودجه ۱۳۹۸ و با کمک به دولت برای بودجهریزی بهتر نگذاریم بودجه فاوا در سال ۱۳۹۸ هدر رود!
با توجه به اهمیت دولت الکترونیکی برای بازآفرینی دولت و علاقه مقامات کشور به تحقق آن، باید تمرکز تمامی بودجهریزیها و برنامههای توسعهای بخش فاوا را معطوف به تکمیل دولت الکترونیکی و شبکه ملی اطلاعات کرد.
نظرات کاربران