توییتر علیرغم اینکه در حال حاضر با نگرانیها و انتقادهای گوناگونی در خصوص آینده سرویسدهی خود به کاربران دست و پنجه نرم میکند اما این غول چندرسانهای فعال در حوزه شبکههای اجتماعی، با قابلیتهای ویژه ارسال پیامهای کوتاه در جایگاه کنونی هم داشتههای زیادی دارد که جشنگرفتن دهمین سالروز تولدش را دلچسب میکند.
توییتر که اکنون دامنه فعالیت آن از ارائه راهکاری ساده در حوزه شبکه اجتماعی فراتر رفته، به بلندگویی برای برقراری ارتباط میان افراد مشهور و طرفدارانشان تبدیل شده و ابزارهایی بهمنظور استفاده در فرایند راهاندازی و مدیریت حرکتهای اجتماعی و نقادانه را پیش روی کاربران قرار داده است. علاوه بر این، این غول دنیای ارتباطات به منبعی برای انتشار خلاصه اخبار و سرخطهای مهم روز در دنیای خبر نیز تبدیل شده است.
مسئولان این شرکت در متن ویژهای که منتشر شده از جشن گرفتن دهمین سالروز راهاندازی این شبکه اجتماعی، بهطور همزمان و در دفاتر این شرکت در سراسر جهان خبر دادهاند. این خبر در قالب متنی با مضمون زیر انتشار یافته است:
” همزمان با رسیدن به این جایگاه ویژه، از شما میخواهیم تا این روز را جشن بگیرید. با آغاز بیست و یکم ماه مارس، تمامی دفاتر ما در سراسر جهان قدردانی و تشکر خود را از کاربران اعلام خواهند کرد. خوشحالیم که امکان جشنگرفتن چنین روزی در کنار شما میسر شده است.”
با این مقدمه کوتاه به مناسبت دهمین سالگرد راهاندازی شبکه محبوب توییتر، در ادامه نگاهی خواهیم داشت به ۱۰ خاطره بهیادماندنی که به صفحات شاخص در دوران حیات باشکوه این شبکه اجتماعی تبدیل شدهاند.
اولین توییت تاریخ
اولین توییت منتشر شده در شبکه توییتر توسط موسس و مدیرعامل سابق و فعلی این شرکت، جک درسی پیش روی کاربران قرارگرفت. این توییت با مضمون “just setting up my twttr” در تاریخ ۲۱ ماه مارس سال ۲۰۰۶ میلادی در این شبکه اجتماعی قرارگرفت.
از twittr تا twitter
در ابتدای راهاندازی این شبکه اجتماعی از عنوان twittr برای آن استفاده میشد. البته این نامگذاری مربوط به دوران تاریک Web 2.0 و زمانی بود که کاربران تصور میکردند حذف حروف صدادار از عناوین و اسامی مختلف، جذابیت خاصی دارد.
درآمدهای چشمگیر
بدنیست بدانید میزان درآمد توییتر از ۲۸٫۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۰ به رقم باورنکردنی ۲٫۲۲ میلیارد دلار در ۲۰۱۵ رسیده است. توییتر در این راه با مشکلات و موانع زیادی دست و پنجه نرم کرده اما بهنظر میرسد رویارویی با این مشکلات، برای مدیران و مسئولان این شرکت، نتیجه شیرینی را به همراه داشته است. با این وجود زود قضاوت نکنید و ادامه مطلب را در خصوص هزینههای این شرکت هم بخوانید.
هزینههای چشمگیر
در طول ده سال فعالیت در سطح اول حوزه شبکههای اجتماعی، توییتر ۲٫۰۹ میلیارد دلار ( تا دسامبر ۲۰۱۵) از درآمد خود را از دست داده است. با نگاه به چشمانداز نهچندان روشن این شرکت در سالهای پیش رو، مسئولان توییتر باید امیدوار باشند این رقم از مقدار کنونی فراتر نرود.
حلقه تکراری مدیران عامل
در طول حیات باشکوه خود، توییتر چهار مدیرعامل را در طول مدت ده سال حیات، به خود دیده است. جکدرسی، ایوان ویلیامز، دیک کوستولو و مجددا جک درسی سکانداران توییتر در هدایت آن به سمت مقصد کنونی بودهاند.
اشتغالزایی توییتر
در پایان ماه دسامبر سال ۲۰۱۵، تعداد کارکنان تمام وقت توییتر ۳۹۰۰ نفر عنوان شده است. این شرکت در طول پنج سال گذشته ۳۷۰۰ نفر را به استخدام خود درآورده است. این در حالی است که در پنج سال اول حضور این شرکت در حوزه شبکههای اجتماعی تنها ۲۰۰ نفر به فعالیت در این شرکت مشغول بودند.
بیشترین آمار ریتوییت و لایک
تصویری که از مراسم اسکار در ماه مارس ۲۰۱۴ توسط Ellen DeGeneres منتشر شد همچنان بیشترین آمار ریتوییت (بازتوییت!) و لایک در توییتر را به خود دیده است.
انتخاب نام
Noah Glass از تیم پایهگذار توییتر، این عنوان را در حالی که در قسمت tw دیکشنری در حال جستجو بود بهطور کاملا اتفاقی برای آن انتخاب کرد.
بیشترین دنبالکننده
کیتی پری با ۸۴٫۷۷ میلیون دنبال کننده در صدر محبوبترین افراد فعال در توییتر قراردارد.
پیشنهاد خریدی که نهایی نشد
در ماه نوامبر سال ۲۰۰۸، شرکت فیسبوک رقم ۵۰۰ میلیون دلار را برای خرید توییتر پیشنهاد داد که در زمان خود، پیشنهاد چشمگیری بود اما فرایند فروش با مخالفت مدیران این شرکت روبرو شد و البته بدنیست بدانید در موقعیت کنونی ارزش توییتر به ۱۱٫۷ میلیارد دلار رسیده است (ارزش فعلی فیسبوک، ۳۶٫۳ میلیارد دلار عنوان شده است).
نظرات کاربران