تخلفات شرکتهای ارایه دهنده خدمات اینترنتی از جمله موضوعاتی است که در سالهای گذشته بارها به عنوان یکی از دغدغههای کاربران و خبرنگاران حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد پیگیری قرار گرفته بود که شاهد برخوردهای محسوسی از سوی سازمان تنظیم مقررات نبودهاند. حالا اما بهنظر میرسد این سازمان تصمیم گرفته رویه گذشته خود در بحث برخورد با این شرکتها و اعلام نام ایشان را تغییر دهد. چندی پیش سازمان تنظیم مقررات به رسم سنوات گذشته، با اعلام نام ۶ شرکت استانی مخابراتی از توقف فروش اشتراک اینترنتی توسط این شرکتها خبر داد. چرا که گویا میزان پهنای باند دریافتی این شرکتها با تعداد فروش اشتراک سرویسهای اینترنت تناسب نداشت و به نوعی کیفیت خدمات برای سایر کاربرانی که از این شرکتها سرویس دریافت کرده بودند متناسب با استانداردها و مصوبات مورد نظر رگولاتوری نبود. هر چند که این موضوع بعدها باعث شد تا مخابرات ایران اعلام کند درخواست پهنای باند مورد نیازش از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت پاسخ داده نشده و بعد از آن هم زیرساخت اعلام کرد از مخابرات بابت خدماتی که به آن ارایه داده بدهکار است اما به هر حال این فرآیند باعث شد تا بار دیگر انگشت اتهام به سوی رگولاتوری دراز شده و این کار به عنوان یک اقدام جهتدار از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به شرکت مخابرات ایران قلمداد شود.
** اعلام نام متخلفان غیر مخابراتی
حالا و برای نخستین بار اما معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری از اخطار توقف فروش به برخی از اپراتورهای ارایه دهنده اینترنت پرسرعت خبر داد.
غلامرضا داداشزاده گفته: با توجه به نظارتهای انجام شده سه اپراتور PAP شامل صباگستر ندا، های وب و شاتل به دلیل عدم تناسب میزان پهنای باند با تعداد مشترکان و اپراتور وایمکس ایرانسل به دلیل عدم نصب سامانه سنجش کیفیت اینترنت، اخطار توقف فروش دریافت کردهاند.
او همچنین در مورد آخرین وضعیت ۶ شرکت مخابراتی که پیش از این نامشان از سوی رگولاتور به عنوان متخلفان اینترنتی عنوان شد نیز گفت: از بین شش شرکت مخابرات استانی که به دلیل وضعیت نامطلوب پهنای باند اینترنت اخطار توقف فروش دریافت کرده بودند ۴ استان آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، همدان و کرمان مشکل پهنای باند را حل کرده اما ۲ استان اصفهان و مرکزی به دلیل عدم بهبود وضعیت پهنای باند ضمن اعمال مقررات مندرج در پروانه به سازمان تعزیرات حکومتی نیز معرفی میشوند.
در همین بخش یکی دیگر از انتقاداتی که به رگولاتور وارد میشد این بود که این نهاد گویا در برابر متخلفان فقط به اعلام نام بسنده میکند. هر چند که عمیدیان، رییس این سازمان سال پیش و همزمان با سالگرد این سازمان به فناوران گفته بود که به جز اخطار شرکتهای متخلف را جریمه هم میکنند اما با این حال خبری از اعلام میزان جرایم و همچنین نام این شرکتها نبود.
** پیشبینی جرایم میلیونی
داداشزاده همچنین گفته است که شرکت پیشگامان کویر توسعه ارتباطات نیز به دلیل عدم رعایت مصوبه ۱۸۱ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و گرانفروشی علاوه بر معرفی به سازمان تعزیرات حکومتی، مکلف شده است ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به مشترکان خود پرداخت کند.
هر چند که این اقدام رگولاتور دیرهنگام است اما به هر حال باید آن را به فال نیک گرفت. چرا که حالا شائبه اقدام جهتدار رگولاتوری در معرفی تنها زیر مجموعههای شرکت مخابرات ایران بر طرف شده و فضای عادلانهتری ایجاد میشود. از طرف دیگر این اقدام و نیز اعلام نام شرکتهای متخلف و کم فروش در بخش سرویسهای اینترنتی از سوی رسانهها باعث میشود تا مدیران این مجموعهها نیز به سرعت نسبت به رفع مشکلات خود در شهرهای مختلف اقدام کرده و خدمات مناسبتری به مشترکان خود ارایه دهند.
نظرات کاربران