در تابستان سال ۲۰۱۵ هستیم و در کمال تعجب هیچ خبری از وسیله که به مدت دو سال روی تیتر تمام رسانه های دنیای تکنولوژی بود نیست. بله، از گوگل گلس صحبت می کنیم. واقعا چه بلایی سر این دستگاه جذاب افتاده است و آینده آن چطور خواهد بود؟ صفحه اصلی وب سایت گلس به سوال اول با جمله “از اینکه با ما همراه بودید متشکریم” پاسخ می دهد. همراهی که در واقع پایان خوشی نداشت. بیایید جور دیگری به مساله نگاه کنیم؛ فرض کنید اپل ساعتی گران قیمت (مثلا ۱۵۰۰ دلار) اما در نسخه آزمایشی به بازار عرضه می کرد و آن را در اختیار هزاران نفر از مصرف کنندگان قرار می داد. سپس ناگهان تصمیم می گرفت برنامه ساعت خود را ادامه ندهد. چنین کاری بدون شک یک شکست بزرگ به حساب می آمد. با این تفاوت که اتفاقی که برای پروژه گلس افتاد، پیش از توقف کامل برنامه در ژانویه (دی ماه گذشته) از این هم بدتر بود.
همچنین گوگل انتقادات زیادی را هم از جانب فعالان در زمینه حقوق شخصی دریافت کرده بود که نگرانی هایی را درباره حریم شخصی افراد پس از به بازار آمدن این دستگاه ابراز کرده بودند. کار به جایی رسیده بود که حتی وب سایت های خبری نیز دیگر از عینک گوگل پشتیبانی نمی کردند. به همه این موارد نگرانی های ایمنی را هم اضافه کنید. رانندگی با گلس، قرار گرفتن یک سیگنال WiFi در چند سانتیمتری سر برای چندین ساعت و… . اما این پایان کار نبود: علیرغم پشتیبانی اولیه رسانه ای از طرف افرادی مانند طراحان مد، ورزشکاران و برخی چهره های سرشناس از جمله پرنس چارلز، باز هم کار خاصی برای خارج کردن گوگل گلس از حالت بتا انجام نشد. با تمام این کش و قوس ها در نهایت در سال ۲۰۱۵ و دو سال پس از معرفی اولیه گلس، این پروژه از سوی گوگل متوقف شد و خبر این تصمیم در کنفرانسی به رسانه ها رسید. شاید بزرگترین سوالی که برای عده خیلی زیادی پیش خواهد آمد این است که گوگل گلس با چه هدفی تولید شد بود؟ آیا اصلا با یک محصول نهایی سر و کار داشتیم یا تنها با یک نسخه بتا؟ اما تصمیم گوگل برای عینک محبوبش چیست؟ یکی از سخنگویان این شرکت در مصاحبه ای با شبکه فاکس اعلام کرده است که تیم پشت صحنه گلس در حال کار بر روی نسخه بعدی آن هستند. باید توجه داشت که با وجود متوقف شدن فروش گوگل گلس و نیز پایان یافتن برنامه Explorer در ماه ژانویه، پروژه گلس به طور کامل کنسل نشده است و گوگل تونی فادل، مرد پشت صحنه تجهیزات خانگی Nest، را مسئول پروژه گلس کرده. به گفته نیویورک تایمز، فادل قصد دارد این دستگاه را مجددا از ابتدا طراحی کند و تا زمان رسیدن به یک نسخه نهایی آن را به بازار عرضه نکند. مطمئنا گوگل دوست ندارد به همین راحتی بازار لوازم هوشمند پوشیدنی را به رقبا واگذار کند. طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی IDC، فروش تجهیزات پوشیدنی در سال ۲۰۱۵ در سراسر جهان به ۷۲٫۱ میلیون رسیده است که نسبت به میزان فروش ۲۶٫۴ میلیونی در سال ۲۰۱۴، رشد باور نکردنی ۱۷۳٫۳ درصدی را نشان می دهد. باید دید گوگل از شکست پروژه اولیه گلس درس گرفته است و آیا می توان نسخه بعدی آن را به یک موفقیت تجاری بزرگ برای خود تبدیل کند یا خیر. نظر شما چیست؟ آیا سرمایه گذاری بر روی یک عینک هوشمند به سبک گوگل گلس می تواند آینده روشنی داشته باشد؟ به نظر شما تمایل کاربران برای داشتن وسیله ای هوشمند مانند عینک تا چه حد است و آیا تکنولوژی به کار رفته در گوگل گلس قادر به پاسخگویی نیازهای کاربران خواهد بود یا خیر؟
نظرات کاربران