مانند پروژه اینترنت ملی که شاید همین امروز هم بسیاری تصور میکنند معنای آن قطع ارتباط شبکه داخلی با شبکه جهانی اینترنت است.در این میان نباید از پیشرفتهایی که در زمینههای مختلف داشتهایم غافل باشیم. چند درصد از ما فکر میکردیم روزی برسد که در میان این همه تحریم و کشمکش و منفیبافی رسانههای تاثیرگذار در مورد کشورمان، سرمایهگذاران جهانی، تمرکز خود را روی دنیای مجازی کموبیش نوپای ما بگذارند؟ بهخصوص در بخش تجارت الکترونیکی که عمرش در کشور ما شاید از ۱۰ سال هم تجاوز نکند.
اگر به یاد بیاوریم، علاقهمندان به بحث تجارت و کسبوکارهای آنلاین، فعال بودن خود را به سایتهای خارجی وابسته میدیدند. از جمله اتفاقاتی که این نوع نگرش برای ما داشت، مسدود شدن حساب چند هزار ایرانی در ایگلد و از بین رفتن درآمدهای ارزی به سبب تحریمهای اولیه بود؛ غافل از اینکه بازار داخلی وب، آبستن تعاریف جدید برای فعالان بود.
البته دولتهای مختلف هم سعی میکردند اینترنت و فعالیتهای مجازی را در اولویتهای دوم و سوم خود قرار دهند، اما با گسترش اقبال کاربران دیگر همه متوجه شده بودند که دنیایی جدید در حال شکلگیری است.
در این میان پروژههای مختلفی در بخش دولتی با سروصدای زیادی همراه شدند که البته بسیاری از آنها اختراع دوباره چرخ بود. در بخش پروژههای خصوصی اما روند متفاوتتر بود و شاهد تولد ایدههایی بودیم که گاه کاملا نو و گاه بومیسازی ایدههای اجراشده در کشورهای دیگر بودند.
این فعالیتها مطمئنا از دید سرمایهگذاران هوشمند خارجی دور نماند. شرکتها و بنگاههای اقتصادی خارجی با تحلیل وضعیت بازار داخلی وب ایران، فرصت را برای ورود خود سنجیدند و جایی وارد این بازار شدند که شرکتهای ایرانی زیادی با آزمون و خطا، راه درست فعالیت در بازار را کشف کرده بودند.
این ورود سرمایه مسلما محاسن زیادی بهخصوص برای بازار تجارت الکترونیکی داشت. از جمله آنها ایجاد رقابت مثبت میان کسبوکارهای داخلی و خارجی بود. بهوجود آمدن احساس خطر برای کسبوکارهای داخلی فعال در حوزه تجارت الکترونیکی موجب شد تا آنها راه گسترش خود را در کوتاهترین زمان در پیـش بگیرند و همین امــر موجب بیدار شدن سرمایههای خوابیده داخلی شد. برای گسترش و توسعه، کسبوکارهای داخلی نیازمند اجرای برنامههای بازاریابی، برندینگ و تبلیغات جدید بودند و به تبع آن بازار تبلیغات و بهخصوص تبلیغات آنلاین رونق بسیاری گرفت. ضمن اینکه شرکتهای خارجی نیز سرمایههای کلانی را برای وارد شدن و ماندن در گردونه رقابت، در بخش تبلیغات آنلاین بودجهبندی و هزینه کردند.
در بیشتر نقاط دنیا، کسبوکارهای بزرگ آنلاین مرز نمیشناسند. با بررسی سایتهایی مانند ebay و amazon میتوان این نکته را بهخوبی درک کرد. بهنظر میرسد کسبوکارهای آنلاین داخلی نیز میتوانند پتانسیلهای بسیار خود را برای گسترش فعالیتهای تجاری در سراسر دنیا بهکار بگیرند. هرچند دستیافتن به این مهم، امروزه با مسایل بسیاری از جمله گسترش مناسبات سیاسی گره خورده است که همه فعالان این حوزه امیدوارند در آیندهای نزدیک بتوان به آن دست یافت.
سرعت شکلگیری و توسعه کسبوکارهایی که با سرمایهگذاری خارجی در وب فارسی متولد میشوند، نیز میتواند حاوی درسهای خوبی برای صاحبان کسبوکارهای داخلی باشد.
در پایان امیدواریم با تداوم فضای رقابت سالم میان کسبوکارها که لازمه حیات اقتصاد خصوصی است، فرصتهای بیشماری برای کسب سود و ایجاد اشتغال برای نیروهای متخصص و جوان داخلی به وجود بیاید و بتوانیم بهخوبی و به دور از فرصتسازیها از آنها استفاده کنیم.
نظرات کاربران