امسال سال مهمی برای کنگره جهانی موبایل (معروف به MWC) بود؛ کنفرانس سالانه ای که به تمام فناوری های موبایلی مرتبط است. GSMA، سازمانی که هر سال این مراسم را برگزار می کند، طی چند هفته آینده آمار نمایشگاه امسال را منتشر خواهد کرد اما مطمئناً می توان گفت تعداد شرکت کننده ها، نسبت به ۸۵,۰۰۰ نفر پارسال افزایش داشته است و اکثر آن ها هم راضی بوده اند. نمایشگاه امسال بدون شک هیجان انگیزترین MWC سال های اخیر بوده، و البته به دلایلی متفاوت از آنچه که شما انتظار دارید.
همه چیزهایی که انتظار داشتیم در بارسلون بودند. تلفن های هوشمند مهمی معرفی شدند که برای میلیون ها نفری که قصد دارند طی ماه های آینده موبایل جدید بخرند اهمیت زیادی دارد. فناوری های زیرساختی و راهکارهای تجاری هم بخشی از این نمایشگاه بودند، شاید هیچگاه نام هایی را که با این فناوری ها سر و کار دارند نشنوید اما میلیاردها دلار در این میان رد و بدل می شود. و البته، کلی ساعت هوشمند هم آنجا بود، از همه نوعش.
اما در حالی که گجت های این چنینی همیشه پای ثابت نمایشگاه بوده اند، امسال میل زیادی به واقعیت مجازی فوران کرد که حالا با کنفراس توسعه دهندگان بازی های رایانه ای (GDC) در کالیفرنیا همزان شده است. احساس می شد در MWC، ابزار واقعیت مجازی بیشتری حتی نسبت به CES که دو ماه پیش برگزار شد و رنج گسترده تری از محصولات را بر در می گیرد، وجود دارد. امسال، برای MWC سال واقعیت مجازی بود.
در بعضی موارد، سیستم های واقعیت مجازی با تلفن هوشمند کار می کنند. مثلاً سامسونگ آخرین نسخه هدست واقعیت مجازی خود یعنی Gear VR را نشان داد که با گلکسی اس ۶ و اس ۶ اج کار می کرد. نسخه فعلی، مدل بهبود یافته هدستی است که پاییز گذشته معرفی شد و در حقیقت چگونگی تجربه اولین سیستم های واقعیت مجازی را به ما می نمایاند.
دیگر سیستم های واقعیت مجازی نمایشگاه MWC امسال کاملاً مستقل از تلفن بودند. غرفه های متعددی با سیستم های نرم افزاری خود، دموهایی را روی هدست Oculus Rift نشان می دادند، هدستی که برای کار کردن باید به کامپیوتر وصل شود.
شرکت هایی هم راهکارهای تجاری مانند اپلیکیشن های مرتبط با این حوزه یا چت ویدیویی را برای هدست های واقعیت مجازی ارائه کرده بودند که نشان از پتانسیل بالای این فناوری دارد. اکثر مردم فکر می کنند کاربرد این هدست ها فقط برای بازی است در حالی که اینطور نیست.
اکثر خبرنگارانی که در MWC حضور داشتند گفتند که آنچه آن ها را تحت تأثیر قرار داد، تلفن هوشمند فوق العاده جدید گلکسی سامسونگ یا آن ساعت هوشمند شگفت انگیز هواوی نبود. HTC Vive بود، سورپرایزی از طرف تایوانی هایی که تا کنون فقط در حوزه موبایل قدم می زدند.
Vive که از همکاری HTC و Valve حاصل شده، هدستی جدید با حسگرهای خلاقانه و ردیاب حرکتی است که بسیاری از مشکلات هدست های واقعیت مجازی قبلی را حل کرده است. هدست با استفاده از لیرز موقعیت شما را ردیابی می کند و می تواند از ورود شما به فضای واقعی و برخورد با اجسام در حین گشت و گذار در دنیای مجازی جلوگیری کند. Gabe Newell حتی فراتر از این توصیفات قدم گذاشت و گفت به لطف قابلیت های موقعیت یابی به کار رفته در آن، «صفر درصد مردم» با Vive دچار سردرد می شوند.
ادعای بزرگی است، چرا که این موضوع از مشکلات مهم بسیاری از افراد در کار کردن با هدست های واقعیت مجازی به شمار می رود. بعضی افراد پس از تنها چند دقیقه کار کردن با این نوع هدست ها دچار حالت تهوع می شوند. یکی از مشکلات هدست ها همین است و اگر قرار باشد واقعیت مجازی پایش را به طور جدی به زندگی ما باز کند، باید ابتدا این مشکلش برطرف شود.
برخلاف هدست آکیلس که از کنترلر گیمینگ استفاده می کند، یا Gear VR سامسونگ که به حرکات سر و تاچ پد قرار گرفته روی هدست وابسته است، Vive با محیط کار می کند. این هدست می تواند اعضای بدن شما را در فضا شناسایی کند و امکان تعامل واقعی با دنیای مجازی را فراهم سازد. برای مثال، می توانید در فضا نقاشی کنید. اگر چند سال بعد را متصور شویم، می توانیم ترکیبی از هدست واقعیت مجازی و کینکت را داشته باشیم. فرض کنید در رینگ بوکس قرار گرفته اید و حریفی قدر رو به رویتان ایستاده، باید مشت بزنید و از خود دفاع کنید. پس از شکست او، هدست را از سر بر می دارید و یک چای دبش نوش جان می کنید.
آنچه که بیش از همه چیز در مورد هدست Vive جالب به نظر می رسد، این است که توسط HTC، یک سازنده بزرگ تلفن همراه ساخته شده و با این حال، مستقل از تلفن هوشمند است. احتمالاً باید به یک کامپیوتر وصل شود تا کار کند.
هدست های واقعیت مجازی در نمایشگاه MWC امسال در حالی خودنمایی می کنند که ما بیشتر درگیر تلفن های هوشمند و در کل، تکنولوژی هستیم. تلفن های هوشمند بسیار رایج شده اند به طوری که حتی معرفی یک دستگاه جدید و مهم از طرف بزرگترین سازنده تلفن همراه در جهان، مثل چند سال پیش ما را هیجان زده نمی کند. با خود می گوییم: «خب، این یکی بهتر شده است.»
البته سامسونگ قطعاً امسال گلکسی اس ۶ های بیشتری نسبت به کل سازندگان هدست های واقعیت مجازی در دنیا خواهد فروخت. اما برای یک عاشق واقعی تکنولوژی کدام جذاب تر است: یک تلفن هوشمند جدید که تنها بهتر از از مدل سال قبل شده یا یک تجربه کاملاً جدید که مثل هیچ چیز دیگری نیست؟ پاسخ واضح است. و در این میان، ساعت های هوشمند به کلی گم می شوند.
امیدواریم نمایشگاه هایی مانند MWC، بیشتر به عنوان پلتفرمی برای طرح های مفهومی تکنولوژی های جدید مانند همین هدست ها عمل کنند تا این که ویترینی برای دستگاه های رایج روزمره باشند. البته تلفن ها و ساعت های هوشمند و غرفه های تجهیزات زیرساختی حالا حالاها ماندگارند اما به تدریج نقششان در چنین نمایشگاه هایی به دلیل رقابت با طرح های آینده نگرانه کمرنگ خواهد شد.
مشتاقیم ببینیم نمایشگاه MWC سال آینده برایمان چه به ارمغان می آورد. به قول خارجی ها، «شگفت زده ام کن!»
نظرات کاربران