حمید فروزنده در نشست خبری با بیان اینکه در مواردی سازمان نظام صنفی رایانه ای به عنوان داور میان شاکیان پرونده ها و متشاکی داوری می کند گفت: حدود ۱۶۰۰ شرکت و شخص حقوقی، ۵۰۰ شخص حقیقی و ۵۰۰ فروشگاه به عنوان اعضای سازمان نظام صنفی رایانه ای فعالیت می کنند.وی با بیان اینکه ۶۰ مورد تخلفات گزارش شده در حیطه نرم افزار است گفت: اختلافات ناشی از طراحی سایت، نوشتن نرم افزار و بروز مشکل در انعقاد قرارداد میان طرفین از جمله موارد مورد شکایت از سوی شاکیان این پرونده ها است.فروزنده با تاکید براینکه میزبانی فضای وب و ثبت دامنه از دیگر موضوعاتی است که حدود ۱۰ درصد پرونده های شکایت در این بخش را به خود اختصاص می دهد افزود: شکایت در زمینه سخت افزار، کم فروشی اینترنت و عدم وصل به موقع سرویس اینترنت و عدم ارائه موافقتنامه سطح خدمات – SLA – در مراتب بعدی شکایات ارسال شده به شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه ای قرار دارد.
رئیس شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران همچنین از رسیدگی به ۱۰۰ مورد شکایت مربوط به صنف فناوری اطلاعات در این شورا خبر داد و گفت: ۶۰ درصد شکایات رسیده به این سازمان مربوط به تخلفات صورت گرفته در حوزه نرم افزار می شود و میزبانی دامنه های اینترنتی با ۱۰ درصد دومین درصد فراوانی شکایات را داشته است.
فروزنده با اشاره به مجازاتهای درنظر گرفته شده برای متخلفان این حوزه گفت: مجازاتهای متخلفان در حوزه فناوری اطلاعات شامل ۵ مورد می شود که سازمان نظام صنفی رایانه ای با توجه به ضمانت قانونی که براساس اساسنامه خود دارد می تواند این موارد را اعمال کند؛ براین اساس اخطار شفاهی، اخطار کتبی، توقف فعالیت صنفی از یک تا ۳ ماه ، توقف فعالیت صنفی از ۳ ماه و یک روز تا یک سال و توقف فعالیت صنفی از یک سال و یک روز تا ۵ سال شامل این نوع مجازات می شود.رئیس شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران ادامه داد: در رابطه با کم فروشی اینترنت پرونده هایی از سوی مشترکان به شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه ای ارسال شده است که در این رابطه با توجه به اینکه قانونگذار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است بررسی این موارد در اختیار این سازمان قرار دارد و از طرفی نیز کمیته پایش و نظارت سرویس های فناوری اطلاعات و ارتباطات متشکل از ۸ دستگاه و با ریاست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای موارد مشابه ایجاد شده است.همچنین محمد یوسفیان ، دبیر سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران اظهار کرد: شورا نه به عنوان یک دادگاه بلکه به عنوان شورای حل اختلاف و بیشتر در این زمینه تمرکز خود را روی تخلفات صنفی قرار داده است. بیشتر جلساتی که در این شورا برگزار میشود، سعی بر سازش داشته و به همین دلیل تخلفات در سال آمار کمی را به خود اختصاص دادهاند.وی گفت: به صورت آماری حدود ۶۰ درصد شکایات مربوط به حوزه نرمافزار است و به دلیل رشد خدمات اینترنتی در کشور رتبه دوم به این حوزه اختصاص پیدا کرده است.
نظرات کاربران