۰

بررسی ۱۰ استارت‌آپ جالب سال ۲۰۱۵

بازدید 1563

ximage01.jpg.pagespeed.ic.F_67blXGPf

سال گذشته فیسبوک پذیرفت برای به دست آوردن واتس‌اپ ۱۹ میلیارد دلار بپردازد. سهام Uber نیز بعد از ارزشگذاری ۱۸ میلیارد دلاری آن، یک میلیارد دلار دیگر صعودکرد، طبق گزارشات احتمال می‌ رفت به رقمی بالاتر از این نیز برسد. همینطور در مورد اسنپ‌چت نیز شنیده می‌ شود که ارزش آن ۱۰ میلیارد دلار است.

امسال به طور قطع ارزش ها بیش از آنچه انتظار میرفت رشد داشتند، حداقل در دنیای استارت‌آپ ها که چنین بوده است. در حالی که ادامه این روند در سال ۲۰۱۵ چندان محتمل نیست، اما باز هم استارت‌آپ های زیادی با هیجان چشم انتظار آن هستند.

Uber و استارت‌آپ های دیگری که با بودجه های فوق العاده  سنگین در ارتباط با حمل و نقل به راه افتاده اند بر سر کنترل و تصاحب بازار در دنیا به رقابت خواهند پرداخت. ظاهر اپلیکیشن های پیام رسان به گونه ای تغییر خواهد کرد که آنها را به عنوان کانون تفریحات، ارتباطات و یا مبادلات به نمایش گذارد. استارت‌آپ های مربوط به صنایع غذایی نیز در حال سود آوری های میلیون دلاری در جهت پیشرفت و جهش این صنعت هستند.

در اینجا استارت‌آپ های جالبی را گردآوری کرده ایم که از یک سو پتانسیل رشد، فراگیری و تبدیل شدن به تجارت های بزرگ جهانی را دارند، و از سوی دیگر ممکن است به سادگی شکست خورده و از بین بروند.

۱. Slack

image03

Slack می تواند با توسعه ابزارهای ارتباطی محل کار به تنهایی تشکیلات استارت‌آپ شما را شیک و مدرن جلوه دهد. درحالی که کمتر از یک سال از شروع کار این شرکت می گذرد ارزش آن به تازگی یک میلیارد دلار تخمین زده شده است.

Stewart Butterfield موسس این شرکت، در مورد فرصت های عرضه محصول می گوید: «قرار نیست همه افراد کره زمین از آن استفاده کنند و یا تعداد کاربران فیسبوک را داشته باشد، اما کسب و کار بزرگی است که میلیون ها نفر استفاده کننده خواهد داشت.»

Slack بی شک رقبایی هم دارد. درست همین هفته گزارش شد که فیسبوک قصد انجام کاری مشابه را دارد، اما تیم Slack برای ادامه کار در هر شرایطی آماده است.  Butterfield قبلا در تاسیس Flickr و سپس فروش آن به یاهو مشارکت داشته است، کار بزرگی که به نظر نمی رسد این بار قصد تکرار آن را داشته باشد. او می گوید: «میل و اشتیاق زیادی برای مستقل ماندن وجود دارد، میلی که اکتسابی نیست، بلکه تشخیص فرصت بزرگی است که امکان دارد هرگز تکرار نشود.»

Stripe

وقتی توییتر در ماه سپتامبر بعد از شایعات فراوان بالاخره از «دکمه خرید» این سایت رونمایی کرد، توجه رسانه ها بیش از پیش به شبکه های اجتماعی معطوف شد. اما درواقع پشت این ماجرا Stripe قرار داشت. اتفاقی مشابه زمان رونمایی از «دکمه خرید» فیسبوک نیز رخ داد.

Stripe توسط دو برادر، در سال ۲۰۱۱ با هدف تسهیل روند پرداخت های آنلاین شروع به کار کرد. این موسسه در حال حاضر با نام های بزرگی در دنیای تکنولوژی همچون Reddit ، Lyft و TaskRabit کار می کند. Stripe سال ۲۰۱۴ را با صعود ۸۰ میلیون دلاری و ارزشگذاری ۱,۷۵ میلیارد دلاری آغاز کرد و با ۷۰ میلیون دلار دیگر صعود و ۲ برابر ارزشگذاری ذکر شده به پایان رساند.

Patrick Collison یکی از موسسان و مدیر اجرایی Stripe در مصاحبه اخیرش می گوید: «زمانی که ما شروع به کار کردیم بخش عظیمی از روند معاملات آنلاین برگرفته از ساختار و شالوده معاملات بانکی و تجاری سابق بود. واقعا شخص دیگری را نمی شناسیم که همانند ما مشکل را دیده باشد و پس از بررسی و تفکر، به طراحی پلتفرمی مطابق با تجارت های اینترنتی دست زده باشد.»

این استارت‌آپ به سرعت در حال توسعه و افزایش شرکای تجاری است.

۳. Blue Apron

«ما میانبری به سمت نشاط و سلامتی هستیم»  

 

«ما میانبری به سمت نشاط و سلامتی هستیم»

جمله فوق جمله ایست که Matt Salzberg کمی قبل از آغار کار در سال ۲۰۱۲ شرکتش را با آن تعریف کرد. شعاری که آن زمان جاه طلبانه به نظر می رسید اما اکنون ظاهراً به حقیقت پیوسته است. Blue Apron دستورپخت و ترکیبات را به وسیله ایمیل برای مشتریان خود ارسال می کند. در طی دو سالی که از تاسیس آن می گذرد به عنوان یکی از پیشتازان استارت‌آپ ها در زمینه تغذیه ظاهر شده است. استارت‌آپی که قصد دارد در صنعت غذایی موفقیتی همچون تغییر صنعت حمل و نقل توسط Uber به دست آورد.

این شرکت اوایل سال جدید پنجاه میلیون دلار برای استخدام، بازاریابی و و تجهیز مراکز بودجه تامین کرده است و همچنین از اهداف جدیدی که در نظر دارد خبر می دهد. این استارت‌آپ هم اکنون در ماه بیش از یک میلیون وعده غذا به مشتریانش تحویل می دهد.

۴. Coinbase

سال قبل بیت‌کوین شرایط سختی را پشت سر گذاشت اما همچنان به کار خود ادامه می دهد. Coinbase نیز بر این باور استوار است که بیت کوین یا هر پول مجازی دیگری به موفقیت می رسد.

کوین بیس در سال ۲۰۱۲ با هدف فراهم آوری کیف پول دیجیتالی برای معاملات بیت‌کوین پایه گذاری شد. در آن زمان موسس شرکت، Brian Armstrong، درگیر توجیه اقتصادی این سرویس برای سرمایه گذاران بود. او در مصاحبه اخیر خود می گوید: من نمی توانستم کل طرح بیت‌کوین را برای شخصی توضیح دهم تا او را مجاب به سرمایه گذاری کنم.

اما در پایان سال ۲۰۱۳ تامین بودجه کوین بیس به ۲۵ میلیون دلار رسید و آن را تبدیل به بیشترین دریافت کننده سرمایه استارت‌آپ های بیت‌کوینی کرد. در حال حاضر نیز مرتبا خبر افزایش سرمایه گذاری در آن به گوش می رسد، تا جایی که ممکن است ارزش آن به ۴۰۰ میلیون دلار برسد.

۵. Snapchat

زمانی که برای اولین بار در ماه آگوست گزارش شد که ممکن است Snapchat مبلغ ۱۰ میلیون دلار ارزشگذاری شود، میشد صدای خشم خوانندگان را شنید. چگونه ممکن است یک استارت‌آپ بدون هیچ درآمدی پنج برابر نیویورک تایمز بیارزد؟

از آن زمان ما به دنبال جواب این سوال بوده ایم. اسنپ‌چت هیچ نقصی در راه کسب درآمد نداشته است. ماه گذشته این سرویس اولین افزونه خود را در قالب یک تبلیغ ۲۰ ثانیه ای تجربه کرد. همچنین برای فراهم کردن انتقال وجه کاربران خود با Square همکاری می کند. از نظر بعضی ها اسنپ‌چت می تواند به راحتی افزونه های مربوط به تلویزیون را در قسمت «رویداد های زنده» خود معرفی نماید.

Aswath Damodaran به عنوان کارشناس ارزشگذاری و استاد سرمایه گذاری در دانشگاه نیویورک توضیح می دهد: «بستگی دارد شما آن را با چه چیزی مقایسه کنید، اگر توییتر ۳۰ میلیارد یا بیشتر می ارزد چرا اسنپ‌شات نباید ۱۰ میلیارد ارزش داشته باشد. توییتر چندان برتری نسبت به اسنپ‌چت ندارد.»

ممکن است امسال همان سالی باشد که شاهد رسیدن اسنپ‌چت به رسانه های اجتماعی بزرگتر باشیم.

۶. Fusion

Fusion ممکن است نمونه بارز استارت‌آپ رسانه ای نباشد، بلکه نوعی ادغام اقتصادی بین شرکت های یونی ویژن و دیزنی است. تا کنون در دنیای خبرنگاری هیچ معامله ای چنین پر سر و صدا نبوده است.

سرویس دیجیتالی و شبکه خبر آن سال گذشته با تحت پوشش قرار دادن جامعه آمریکای لاتین شروع به کار کرد. اما در ماههای اخیر فیوژن در حال تغییر رویکرد است. این شرکت جمعی از برترین خبرنگاران را گرد هم آورده است. در وهله اول به نظر می رسد به لطف سرمایه گذاری ۲۵۰ ملیون دلاری موسس eBay گروهی از نویسندگان خبره در این رسانه مشغول به کار هستند اما شرایط آنقدرها هم بر وفق مراد نبوده است. به هر حال این شرکت نوپا است و هر اتفاقی هم که بیفتد این شراکت رسانه ای سوژه ای مناسب برای بررسی در سال ۲۰۱۵ است.

Magic Leap .۷

image00

Magic Leap استارت‌آپی اسرارآمیز با بیش از یک میلیون دلار سرمایه گذاری است، با بیانیه هایی متهورانه اما سربسته و مبهم که از سوی گروه سازنده آن با نام modern wizard صادر می شود. بیانیه هایی که در آنها به توصیف نقشه های گروه برای ساخت ابزاری جادویی با هدف تغییر جهان پرداخته شده است.

آنطور که اعلام شده سرمایه گذاری در این استارت‌آپ سه ساله از سوی گوگل و بقیه سرمایه گذاران به ۵۴۲ میلیون دلار رسیده است. این کار در جهت توسعه تکنولوژی واقعیت افزوده و رقابت با پروژه Oculus فیسبوک صورت می پذیرد.

Rony Abovitz موسس شرکت می گوید: «مجیک‌لیپ فراتر از درکی است که ما اکنون از تجهیزات کامپیوتری قابل حمل، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی داریم. ما ورای این سه مورد اندیشیده ایم و در ارتباطات، تجارت، آموزش، سرگرمی و اشتراک گذاری انقلابی به پا خواهیم کرد.»

۸. Box

حدود دو سال پیش Box به عنوان شرکتی هولدینگ با سهامی عام، در زمینه کنفرانس از راه دور شروع به کار کرد. در آن زمان به نظر می رسید باکس شرکتی در زمینه ذخیره سازی ابری است که تنها در گوشه ای به کار خود مشغول است. اما باکس آنطور که به نظر می رسید نبود.

سهام این شرکت در ماه مارس برای اولین بار در صف عرضه عمومی قرار گرفت و مبلغ آن به ۲۵۰ میلیون دلار رسید. اما بعد اعلام شد که این عرضه به علت رکود در بازار تکنولوژی تا تابستان به تاخیر افتاده است. اکنون نیز گزارش شده است که این تاخیر تا سال آینده ادامه خواهد داشت.

تا آن زمان شرکت باکس و مدیر اجرایی آن باید هزینه ها و سرمایه گذاران خود را به موازات رقابت با شرکت های بزرگی همچون دراپ باکس، گوگل و مایکروسافت، مدیریت کنند، شرکت های تجاری که آنها نیز در تلاش برای توسعه ذخیره سازی آنلاین هستند.

Product Hunt .۹

image04

اگر شما نیز امسال در مورد اپلیکیشن های احمقانه مانند yo مطالبی خوانده اید می توانید از Ryan Hoover و شرکتProduct Hunt. ممنون باشید. Hoover سال قبل پروداکت هانت را به منظور کشف و اشتراک گذاری روزانه اپلیکیشن های موبایل و کامپیوتر به راه انداخت. حالا این پسر ۲۷ ساله و سایتش به عناصری تاثیرگذار در دنیای تکنولوژی تبدیل شده اند. این سایت همچنین فضایی مناسب برای جستجوی محصولات و استارت‌آپ های جدید از سوی سرمایه گذاران و گزارشگران فراهم آورده است. ماه گذشته سرمایه این شرکت به شش میلیون دلار رسید.

آنطور که Hoover در مصاحبه اخیر خود گفته است برنامه این شرکت توسعه تدریجی آن از طریق پرداختن به موضوعات تخصصی مانند موسیقی و فشن و طبقه بندی کردن آنها است. او می گوید «زمانی که شناسایی گروه های شاخص را کامل کنیم، به توسعه سایت و جداسازی بخش ها خواهیم پرداخت.»

Uber .۱۰

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد، ارزش این شرکت بیش از یک میلیارد دلار افزایش یافته و گزارش می شود که در مسیر صعود به یک میلیارد دلار بعدی قرار دارد. این شرکت مشغول طرح آزمایشی تحویل سفارش از سوی فروشگاه های کوچک و محلی است. حرکتی که به باور تحلیلگران می تواند قابلیت بیشتری از این طرح را به عنوان یک سرویس لجستیک کامل به نمایش گذارد و کماکان نبرد گرم آن با دیگر استارت‌آپ های صنعت حمل و نقل را ادامه دهد.

با این حال شاید جالبترین مورد برای پبگیری وضعیت Uber این باشد که ببینیم چگونه می خواهد به اصلاح رفتار کارکنان داخلی خود بپردازد. رفتارهای گستاخانه و سوال برانگیزی که با مسیر موفقیت شرکت مغایرت دارد. این موضوع نقش مهمی در دریافت انتقادات از سوی مشتریان دارد و ریسک از دست دادن آنها را بالا می برد.

Uber تا کنون در شکست دادن یک صنعت چندین میلیارد دلاری موفق عمل کرده است، باید ببینیم آیا می تواند موفق به از هم پاشیدن خود نیز بشود؟

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.